/ БГНЕС
Фаталният знак, ограничаващ скоростта за движение на автомобилите на 40 км в района на инцидента край Своге, не отговаря на правилата за пътна маркировка. Това обясни пред Дарик Диана Русинова от „Института за пътна безопасност”. Тя допълни, че е напълно възможно шофьорът на автобуса дори да не е видял пътния знак, тъй като той е поставен с 45 см по-ниско от изискваната височина.
 
На 25 август автобусът с 33-ма пътници се обърна по пътя край Своге. 17 души загинаха, а 14 все още са в болница. Причините за инцидента не са ясни. Прокуратурата обаче вече привлече като обвиняем шофьора на автобуса Григор Григоров. Обвиненията срещу него са, че е карал с несъобразена скорост в участък, в който допустимата такава е 40 км. За ограничението, разбира се, е поставен и знак.

Шофьорът на катастрофиралия автобус вече е изписан от болница и е в ареста
 
Според „Института по пътна безопасност”, обаче, той не отговаря на правилата за пътна маркировка. Неправителствената организация прави независимо разследване на участъка от пътя край Своге, в който стана катастрофата. Ръководител на отговарящата за това група е Диана Русинова.
 
Експертът разказа пред Дарик, че има голяма вероятност шофьорът изобщо да не е видял знака и да не е знаел какво е ограничението в района.
 
Дали съдът ще осъди някого, или не, аз не мога да коментирам, не мога да коментирам и какви ще бъдат конкретните обвинения на шофьора, но по отношение на пътния знак, който ограничава скоростта на 40 км/час, до настоящия момент ние сме констатирали, че той всъщност е поставен на по-ниска височина от нормативно указаната в Наредба номер 2 от 2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътна маркировка. Минималната височина, на която трябва да бъде поставена най-ниската част на знака, трябва да бъде на 2.25 м. В случая нашата проверка показа, че тя е на 1.80 м. Напълно е възможно дори шофьорът да не го е видял, бидейки по-ниско“, каза специалистът.

Жертвите на катастрофата край Своге са 17
 
Русинова обясни още, че при разследването проведено от Института са открити множество други нарушения:
 
Мантинелата там не е поставена според нормативното изискване на 50 см навътре от границата на платното за движение. Тя реално стърчи. Поради тази причина превозните средства отиват към центъра на платното за движение - там, където е осовата линия, съответно от другата страна има канал, който няма решетка, с дълбочина 25 см, и другите автомобили от насрещното започват да навлизат също към центъра на осовата линия, за да избегнат пропадане във въпросния канал. Това е част от причината да има съприкосновение между автобуса и трите автомобила“, допълни тя.

Кой е виновен за ремонта на фаталния път София-Своге-Мездра - проектантът или строителите?
 
Русинова обясни още, че ако планът за организация на движението в този участък е определила този знак да е на височина 180 сантиметра, в нарушение с Наредбата, то виновен става този, който го е проектирал.
 
От Института са поискали да видят плана по Закона за достъп до обществена информация, но той така и не им е бил предоставен.
 
„Официално и неофициално ни се отказва категорично. Явно има нещо притеснително там, крият го и не ни го дават“, каза още Русинова.