/ БГНЕС
Строителите на фаталния път София – Своге – Мездра обвиниха проектанта на трасето в множество грешки. Пред Дарик председателят на надзорния съвет на холдинга „Трейс груп“ Николай Михайлов обясни, че не строителят, а възложителят и проектантът носят отговорност за качеството на ремонта. Възложител е агенция „Пътна инфраструктура“, а проектант е инж. Даниела Пенева. Съдружникът на „Трейс“ – управителят на фирма „Пътно поддържане Дупница” ЕООД Цветан Цветанов също прехвърли отговорността на проектанта. Пред Дарик инж. Пенева беше категорична, че в проекта на пътя грешки няма. Пътят е проектиран през 2011 година. Ремонтът е на стойност близо 23 милиона и половина евро.

Жертвите на катастрофата край Своге са 17

Кой е виновен за състоянието на фаталната отсечка и има ли проблем с асфалта на пътя, сцеплението, мантинелата и бордюрите на трасето София – Своге – Мездра?

път Своге
БГНЕС

23 млн. евро глътнал ремонтът на пътя край Своге, където загинаха 16 души

Не строителната фирма, а агенция „Пътна инфраструктура“ определят как да се ремонтира и строи пътя София – Своге, където в събота стана тежката катастрофа с 16 жертви.  Това коментира за Дарик председателят на надзорния съвет на холдинга „Трейс груп“ Николай Михайлов. Той обаче отбеляза, че възложителят и проектантът на трасето определят как да бъде извършен ремонтът.
 
"Първо, възможно е да има износване на пътната настилка. В конкретния договор, в документацията няма критерий какво трябва да бъде сцеплението по време на изпълнението“, каза Михайлов.

Разследващи влязоха в сградата на „Трейс груп” в София
 
Възложителят и проектантът определят стандарта на ремонта, допълни Михайлов:
 
"В конкретния случай вероятно се е получил и друг проблем. Гледах снимки, понеже не съм в София, че в участъка на катастрофата има бордюр. Пътните специалисти сме изключително против изграждането на бордюри по пътищата, защото те са голям проблем на безопасността, но такива са нормите на проектиране в момента", каза Михайлов и допълни: "Около бордюра се натрупват праховидни частици. Те особено с смесени с изгорелите газове на тежките автомобили, образуват филм, който е плъзгащ. И когато завали дъжд, този филм започва да работи и може в участъци, особено в участъци с наклони, където се е образувал такъв филм, коефициентът на сцепление да падне много по тези причини, не защото самата настилка има нисък коефициент на сцепление", обясни Михайлов.

автобус катастрофа Своге
БГНЕС

Николай Михайлов: Възложителят и проектантът определят как да се ремонтира пътят
 
Ремонтът на пътя София – Своге е извършен от дъщерната фирма на холдинга – „Трейс Своге“. От края на юни фирмата вече е закрита, а капиталът прехвърлен в друго дружество. Съдружник на Трейс в ремонта е „Пътно поддържане Дупница” ЕООД. Управителят на фирмата Цветан Цветанов също обвини проектанта в редица грешки:
 
Много проектантски грешки имаше в самия проект и ние сме длъжни да изпълним това, което ни е дадено по проект. Ние се съобразяваме с това, което са решили проектантите. Много е несериозно да се обвинява изпълнителят, но накрая разследващите органи ще изяснят какъв е проблемът с неприятния инцидент. Този проект е преди 7 години, но е имало проблеми в самия проект, които впоследствие са преработвани и впоследствие са изпълнявани така, както трябва да се решат. Действително има неща, които самите проектанти трябва да вземат като решение и ние ги изпълняваме“, посочи Цветанов.

автобус катастрофа Своге
БГНЕС

Правят експертизи на пътя и мантинелите край автобусната катастрофа (ВИДЕО)

Грешка в проектирането няма, теренът е сложен, планински и тежък, обясни проектантът на пътя инж. Даниела Пенева:
 
„Този път е с много криви и за мен е много добре проектиран за условията, които са на този път. Даже в записката е написано, че той е в тежки теренни условия с много криви. Написано е ясно и точно“, каза тя.
 
Наличието на бордюри в рисковия участък е било задължително, обясни проектантът:
 
Участъкът е в урбанизирана територия. Урбанизираната територия е километър назад и не само сега, но и преди има регулация, в която има тротоар от едната страна, защото има движещи се пешеходци. Бордюрът е за да има пешеходно движение по тротоара и то не само с този проект. Ние не може, когато сме в урбанизирана територия, да забравим пешеходците“.
 
Според инж. Пенева мантинелата на мястото на катастрофата е съобразена със стандартите в сектора и няма как да издържи на тежестта на пътнически автобус от 40 тона.

ВСИЧКО ЗА КАТАСТРОФАТА ЧЕТЕТЕ ТУК