Кражба на крепежни елементи причини дерайлиране на товарен влак в петък вечерта между гарите Яна и Мусачево. Инцидентът за малко не се превърна в трагедия. Композицията се обърна при сравнително ниска скорост от около 35 км/ч.
„Убеден съм, че щеше да има жертви, ако влакът беше пътнически", каза в студиото на „Здравей, България" по Нова телевизия инж. Бисер Минчев, главен ревизор по безопасността на Национална компания „Железопътна инфраструктура".
6200 км е общата дължина на железопътната мрежа и всеки километър от нея не може да бъде охраняван, отбеляза специалистът. Затова според Минчев наказанието за подобни посегателства трябва да е затвор и то над 10 години.
По думите на ревизора статистиката казва, че има над 800 такива престъпления за година, а материалните щети от тях възлизат на 1,8 млн. лева.
Ако извършителите няма къде да предават откраднатото, вероятно няма да има и кражби, посочи представителят на НКЖИ, според който явно става въпрос за печеливш бизнес.
Преместването на обърналите се цистерни ще струва 200 000 лева. По думите на Веселин Кирев от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" парите е можело да се използват за поддръжка на железопътната инфраструктура, а инцидентът щял да бъде предотвратен, ако е била налична система за ранно предупреждение за проблеми по трасето, каквато функционира в други европейски страни.
Един от проблемите е непрекъснатото съкращаване на средствата за поддръжка железопътната инфраструктура, каза Кирев и даде за пример съкратените кантонери, които са обхождали въпросния участък.