/ iStock/Getty Images
Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" в рамките на национален анализ информира за фиктивните образователни политики и евентуалните промени, които биха ги съживили, съобщава председателят на синдиката д-р Юлиян Петров.

Според него политиката "Атестиране на педагогическите специалисти", "беше една от скандалните политики, защото категорично не се приемаше от двата най-големи учителски синдиката. Напук на синдикатите законотворците на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) вкараха политика, която в този си вид няма аналог в европейските образователни системи. Разбираемо тази политика не се е задействала и в момента буксува в очакване".

Според Петров логично 66,8 процента от анкетираните са предложили категорично тази политика да отпадне от закона.

32,9 на сто пък предлагат този процес да се слее с политиката за диференцирано заплащане.

Останалите са заявили, че "това е рестриктивен инструмент, останал от тоталитаризма, че не трябва да се извършва от колеги в образователната институция, че атестирането е обречено на формализъм и че е елемент на образователната бумащина, без никакъв смисъл".

Синдикатът "Образование" неколкократно е заявявал, че тази политика е обречена още в зародиш. Няма световна практика на работеща атестация на учители извън процеса на инспектиране. 

Атестацията е политика, характерна за държавните служители и категорично неприложима за българските учители.

Синдикатът "Подкрепа" настоява за пореден път политиката" Атестация на педагогическите специалисти" да отпадне от ЗПУО. Някои елементи от нея могат да се интегрират в политиката за диференцирано заплащане.

Друга напълно фиктивна политика е политиката "Обществен съвет". Разбираемо и научно доказано е, че всяка политика, която не е обсъдена с българските учители, ще бъде спорна и с мрачно бъдеще. 

Подобна е и тази политика, за която 39,5 процента от респондентите казват да отпадне от ЗПУО. Да се преструктурира и слее с училищното настоятелство са предложили 33,5 на сто от участниците в проучването, а 26,4 на сто са за това да му се вменят задължения, освен правата.

Част от анкетираните смятат, че общественият съвет със своите активности трябва да осигурява поне една трета от бюджета на образователните институции.
Синдикатът "Образование" е на мнение, че интерпретацията на капацитета на субекта "Обществен съвет" е силно преекспонирана и неговата роля в българското образование на практика е диаметрално противоположна в сравнение с образователните системи в САЩ, Канада и др.

"Общественият съвет не успя да постигне своите цели, защото му беше възложена една огромна за системата експертиза, която очевидно този комедиен стожер на публичността нямаше. Последният нагледен пример за това беше идеята участници от обществения съвет да избират бъдещи директори на образователни институции. Авторът на наредба 16 за избор на образователни директори явно беше пропуснал, че някои участници в обществения съвет не само са без основно образование, но и трудно владеят български език. Синдикат "Образование" ще настоява политиката "Обществен съвет" да отпадне от ЗПУО, като припомня, че и сега някои елементи на съвета съществуват в училищните настоятелства", се посочва в съобщението.

Следващата обявена за неработеща политика е "Права и задължения на родителите". Разбираемо тази политика кореспондира силно с други важни политики като възпитание, гражданско образование, обща и допълнителна подкрепа, формиране на ценностна система и др. Безспорно заради лошото партниране с родителите, липсата на отговорност на някои семейства, гореизброените политики ще бъдат в турбулентност.

93,6 процента от респондентите смятат, че на родителите трябва да се вменят ясни задължения, ефективни инструменти и финансови санкции при нарушение на училищния правилник. От това ясно следва, че много родители не съдействат и не спазват училищния правилник, а обществените институции нехаят за това поведение на някои семейства.

Да се поощряват партниращите родители, смятат 42 на сто от запитаните. Други предложения са да се облекчи процедурата по налагане на санкции към ученици като се минимизира влиянието на родителите, да се ограничат правата на родителите в ЗПУО и да им се вменят задължения. При механизма за обхват да се насочат ефективни санкции към родителите, включително и в Наказателния кодекс, като се освободят учителите от тази неприсъща им роля. Да се намали тежестта на броя ученици като компонент за формиране на бюджета на образователната институция и др. настояват от синдиката. И отбелязват, че правилното, ефективно, отговорно и безкомпромисно партниране с родителите е в основата на всяка успешна образователна система, по всички краища на света. 

Синдикатът "Образование" смята, че "партнирането с родителите трябва да се изведе от режима на родителски диктат в много ситуации и да се преведе в гражданско отговорно поведение на толерантни партньори, спазвайки йерархията в образователната система".

Спазването на училищния правилник трябва да е неоспорим факт, а всеки родител трябва да се подписва договор с образователната институция за спазване на всички изисквания вменени от ЗУПО и прилежащите наредби. Училищният закон не е само за българските учители, заявяват от учителския синдикат.
БТА