Търгуването с данни е мултимилиардна индустрия, в която няма как да се знае точно колко информация имат различни компании за вас, нито как да я изтриете.
 
Facebook отчаяно затяга контрола над потребителските данни в платформата си като част от опитите на компанията да си възвърне поне част от репутацията, която беше съсипана след скандала с Кеймбидж Аналитика.
 
Изтичането на данни е засегнало 87 млн. потребители на Facebook

„Хиляди компании събират вашата информация и проследяват поведението ви онлайн”, заяви Фредерик Калтхауер, програмист и лидер на лобистката група Privacy International. „Това е глобален бизнес, като се следят вашето поведение не само онлайн, но и офлайн - чрез членски карти, wi-fi и мобилни данни. Почти невъзможно е да разберете какво се случва с вашите данни”, допълва тя. Според нейно проучване над 600 са приложенията в нейния iPhone, които имат различен вид достъп до лични данни.

Още разкрития около скандала с Facebook, Зукърбърг дава показания в Сената на САЩ

В основна част от случаите данните на потребителите се използват за подобряване на маркетинговите стратегии на фирмите, както и за по-точно сегментиране на потребителите. Но според Калтхауер доста често, освен, че е трудно проследяването на данните, които компаниите имат за нас е трудно и проследяването на точността им. След разследване, което е траело една година тя открива, че в много листи нейният семеен статус е сгрешен, както и част от интересите й, което прави таргетирането й като потребител по-трудно.
 
Според Памела Диксън, директор на Световния форум за опазване на личната информация, такъв вид информация може да оказва влияние в живота на потребителите. Например, може да не получите желаната работа, карта за намаление или изобщо възможността да се издигнете заради данните, които компаниите имат за вас.
 
Марк Зукърбърг се извини за скандала с личните данни във Facebook

Повечето от събраните данни са анонимни и са предоставени доброволно, но останалата част от тях не са. Много от нас нямат никаква идея с колко точно информация различните компании разполагат за самите нас. Според проучване на университета „Карнеги Мелън”, за да се прочетат всички правила за ползване на потребителя ще са му нужни 76 дни годишно и това при всекидневно четене по 8 часа.
 
Дори най-безобидните данни като дата на раждане, моминско име, роден град и подобните могат да предоставят на хакерите достатъчно информация, за да влязат в нашата поща или дори по-лошо. Но има начини, с които да защитим данните си и един от тях е да блокираме „бисквитките” в браузъра или да използваме програми за блокиране на реклами, или използването на частни виртуални мрежи.
БГНЕС