Орешарски: Учениците рецитират добре, но трудно решават практически казуси
Орешарски: Учениците рецитират добре, но трудно решават практически казуси / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Орешарски: Учениците рецитират добре, но трудно решават практически казуси
67296
Орешарски: Учениците рецитират добре, но трудно решават практически казуси
  • Орешарски: Учениците рецитират добре, но трудно решават практически казуси

Държавата ще стимулира професионалното обучение чрез въвеждането на т.нар. дуална система на обучение - учене чрез работа. Това стана ясно на форум, посветен на предизвикателствата пред страната ни в професионалното образование. По думите на премиера Пламен Орешарски, образователната система у нас обучава учениците да рецитират, а не да анализират, а последните реформи в сферата са свързани с подмяна на учебниците с все по-нискокачествени.

Според ресорния министър Анелия Клисарова до 2020 г. трябва да се намали броят на ранно напусналите училище до 10%, като в момента е 15%. Висшистите трябва да станат с 5% повече - т.е. повече от 40 на сто. Целта е в края на този период заетостта на хората на възраст между 20 и 64 години да е поне 75 на сто.

100 млн. евро ще бъдат осигурени по европейските фондове, за да се насърчи младежката заетост, заяви премиерът Пламен Орешарски. По думите му основната слабост на образованието у нас е липсата на практическа насоченост.

„Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на Вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх пред новите технологии. Те добре рецитират, но трудно решават практически казуси", каза министър-председателят.

Държавата ще стимулира подготовката на специалисти на регионалния пазар на труда, което трябва да стане с помощта на бизнеса, допълни от своя страна образователният министър Анелия Клисарова. В момента най-търсени са професионалните училища по туризъм и информационни технологии, но липсват много други специалисти. „Учениците в последно време предпочитат след осми клас да кандидатстват в така наречените „елитни училища" и не избират професионалното обучение и образование, което трябва да ги убедим, че ще им даде по-добър старт в живота", обясни министърът. По думите й трябва да се гарантира на учениците, че ако завършат професионална гимназия, ще могат бързо да се реализират на пазара на труда.

Клисарова предлага да се осигури преносимост на кредитите, придобити по време на обучението дори и във висшите училища. Освен това трябва да се стимулират младите учители в техникумите чрез осигуряване на жилища, подпомагане на изплащане на заем за жилище, социални подпомагания, възможности за кредити, каза Клисарова.

Дуалната система предлага възможност за учене и работа, като по този начин се придобиват практически умения.