Министерски съвет гласува закон за публичните финанси
Министерски съвет гласува закон за публичните финанси / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Правителството ще гласува отпускането на хуманитарна помощ от 100 000 лева за бедстващото население на Сирия, региона на Сахел, палестинските бежанци в Ливан и региона на Африканския рог. В дневния ред на заседанието е също приемането на наредба за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях. Наредбата изисква общините да правят външен авариен план при наличието на предприятие, което работи с опасни вещества и може да стане източник на голяма авария. Операторите ще бъдат задължени да подготвят авариен план на самото предприятие или съоръжение.

Правителството ще обсъди и проект на закон за публичните финанси, с който ще бъдат отменени Закона за устройството на държавния бюджет и Закона за общинските бюджети, и ще бъдат направени промени в десетки други закони. Предвижда се законът да влезе в сила от 2014-та година, като бюджетните процедури за същата година ще бъдат проведени по новите правила.

Според правителството законопроектът цели да осигури устойчива и предвидима средносрочна бюджетна среда при спазване на общи фискални правила и принципи, и провеждането на фискална политика.Законопроектът е структуриран в 16 глави, като централно място в него заемат фискалните правила, структурите на бюджетите, бюджетните взаимоотношения и финансовите взаимоотношения с общия бюджет на ЕС и с други международни програми и договори.

Още през лятото Националното сдружение на общините подкрепи част от предложенията и особено въвеждането на по-строги фискални правила и изисквания за прозрачност, както и пренасянето в проекта на действащи в момента или подобрени регламенти от сегашното законодателство. В същото време от сдружението посочиха, че законът не отразява конституционната самостоятелност на правомощията на двата органа - местната и централната власт. За разлика от прокламираната децентрализация към местната власт, с този закон се засилва централизацията, което противоречи на Европейската харта за местното самоуправление и препоръките на Конгреса на местните и регионални власти на Съвета на Европа. Според сдружението бюджетната процедура се поставя в много силна зависимост от финансовия министър, като неизпълнението им се счита за нарушение на бюджетната дисциплина. Това води до регулиране на отношенията държава - община не със закони, а с подзаконови нормативни актове.

След приемането на закона общинските съвети ще трябва да приемат две нови наредби - за бюджетна прогноза за местните дейности в тригодишен период и за съставянето на общинския бюджет. С промените ще се закрият извънбюджетните сметки на общините за средствата от приватизация. Ще се открият нови самостоятелни сметки - за средства от Европейския съюз. Отпадат санкциите за кмета и за общинските съветници при неприет бюджет.

От НСОРБ се обявиха срещу съкращаването на срока за подготовка и внасяне на общинския бюджет - от 30 на 20 работни дни след приемане на годишния държавен бюджет, като съставянето на местните бюджети зависи от указанията на финансовото министерство. Отнема се и правото на общините да създават делегиран бюджет освен ако това не е предвидено в определен закон. С предлагания проект се ограничава възможността на местните власти да финансират с поемането на дълг други капитални дейности, ако участват със собствени средства в европроекти, тъй като общият размер на дълга не трябва да надвишава 15 на сто от местния бюджет, при 25 на сто до 2010 г. Проектът не дава законовата гаранция за превод на държавните трансфери към общините ежемесечно до 5-то число.