Българската икономика буксува – това е изводът на Центъра за икономическо развитие за състоянието на икономиката ни в началото на годината. Въпреки че от центъра през цялата 2012 г. даваха оптимистични прогнози, в началото на 2013-а са категорични, че икономиката ни практически не расте. Според експертите за 2012 г. ръстът на брутния вътрешен продукт ще бъде 1 на сто, а през настоящата година – не повече от 2 на сто.
През 2013 година повечето сектори ще завършат на плюс, като тази тенденция е зададена още миналата година, отбеляза Прохаски. По думите му от десет сектора половината вече са достигнали своя предкризисен максимум и растат нагоре, като това са едни от ключовите сектори на икономиката. „Тоест ние сме така да се каже може би минали рубежа на стабилизирането на икономиката и вече началото на растежа над предкризисните нива в повечето от основните сектори, но този растеж е много анемичен, буксуваме и не можем да зададем някакъв нов постъпателен тласък на икономиката", каза Прохаски.
Той сигнализира, че се задълбочава разделението между регионите. В най-изостаналите икономически райони се наблюдава и най-голяма безработица. От центъра за икономическо развитие прогнозират, че безработицата ще остане над 12 на сто и през тази година.
Под средното ниво на безработица в страната в края на миналата година са били осем области. Най-добре е София-град с 3,6 на сто безработица и още няколко града, където безработицата е съществено под средното равнище за страната – Габрово, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Перник и Стара Загора. 20 области с по-висока безработица от средната, която е 11,4 процента. Крайните примери за висока безработица са Видин – 22 на сто, Монтана – 21 процента, Враца и Смолян – 20 процента. „Това са много сериозни нива на безработица и безспорно за тези области усещането за дълбока криза е напълно оправдано", коментира Прохаски.
Експертът не очаква инфлацията през 2013 г. да бъде около 3 %. Експертът отчита, че през миналата година потребителските цени, особено при най-необходимите продукти, са нараснали повече – дори при малката потребителска кошница ръстът е до 5,8 на сто.