БСК поиска повече права за банковите клиенти
БСК поиска повече права за банковите клиенти / снимка: Sofia Photo Agency, архив
БСК поиска повече права за банковите клиенти
49389
БСК поиска повече права за банковите клиенти
БСК поиска повече права за банковите клиенти
  • БСК поиска повече права за банковите клиенти
  • БСК поиска повече права за банковите клиенти

Клиентите на банките да могат да прекратят едностранно договора за кредит или за депозит, ако банката е променила неправомерно условията по договора. За това настояват от Българската стопанска камара. Според работодателската организация депозантите трябва да могат да пренасочат сметката си към конкурента банка, като получат натрупаните досега лихви. Кредитополучателите пък трябва да имат правото при нарушаване на договорните условия да прекратят договора си и да рефинансират заема с пари от друга банка.

По-голяма конкуренция между банките, по-ниски лихви

Според изпълнителния председател на БСК Божидар Данев – по този начин ще се осигури по-голяма конкуренция между банките, което ще ограничи безконтролното увеличаване на лихвените проценти. Според Данев при възходящи трендове трябва да се увеличават и лихвите по депозитите, а не само по кредитите, както правят банките.

Стопанската камара настоя и за по-прозрачно определяне на лихвените проценти, като се използват индексите LIBOR и EURIBOR, като към тях се прибави надбавка за риск. „Крайно време е да се прекрати тази практика с референтния лихвен процент", допълни Данев.

Един търговец – един терминал

Според стопанската камара трябва да се прекрати практиката всяка банка да има отделен ПОС-терминал в магазините. „Отидете в някоя от големите вериги и ще видите, че на касата има три-четири ПОС-терминали. Това е пълно разхищение, няма техническа пречка банките да имат общ ПОС-терминал", допълни Данев.

За пълно покритие с ПОС-терминали и на услугата „cash-back", чрез която при покупка през ПОС-терминал клиентът може да получи малка сума кеш от магазина за сметка на картата си, настояха още от Българската стопанска камара. От работодателската организация представиха редица предложения за разширяването на електронните плащания, тъй като това ще улесни потребителите и ще намали сивата икономика. Особен проблем в момента имат хората в малките населени места, където често няма банкомат и ПОС-терминали. Ако има такава инфраструктура, за тях няма да има проблем да си получават заплатата или пенсиите по електронен път и да могат да плащат по същия начин.

Данев бе категоричен, че при плащания от дебитни карти не трябва да има никакви такси.

„Жабешки скок" в електронните разплащания

По думите на Божидар Данев е крайно време у нас да бъде въведена възможността да се плаща през мобилните оператори за комуналните услуги, както и т. нар. „моментално плащане" и „безконтактно плащане" – малки суми да могат да се плащат без да се въвежда ПИН-код или да се прекарва картата през терминал, което ще улесни потребителите.

„Няма никакви проблеми след като сме толкова изостанали, да направим жабешки скок и да изпреварим всички. Няма никакъв технически проблем", допълни Данев.

Стопанската камара настоя и за организиране на терминални зони за електронно разплащане, в които да има възможност за 24-часово електронно банкиране. „Навсякъде по света има такива терминални зони. Нашите банки регистрират добри печалби, но никой не изгражда подобни терминални блокове, защото „България е задният двор на Европа", коментира Данев.

БСК предложи и връщането на таксовите марки като платежно средство.