6 милиарда евро ще се влеят в икономиката на Германия покрай предстоящото Световно първенство по футбол. Прогнозата направи в интервю за предаването "Портфейл" на Дарик журналистът от германския отдел на агенция Блумбърг Джон Фаер.
От Мондиал 2006 печелят най–вече големите спортни компани, производителите на храни и бира, както и имиджът на Германия, е прогнозата на агенция Блумъбрг.
С Джон Фаер разговаря Цветана Минкова.
Какви са очакваните приходи в икономиката на Германия във връзка със започващото световно първенство по футбол, на което страната ви е домакин?
Много икономисти смятат, че световното по футбол ще надуе харченето на потребителите в германската икономика, тъй като от чужбина в страната ще пристигнат много туристи. Според прогнозата на Бундесбанк, Брутния Вътрешен Продукт през втората четвърт на годината може би ще нарасне с 0,1% заради парите, които ще се изхарчат от туристите. Така че повечето ползи за германската икономика ще дойдат от потребителското харчене.
Как изглежда Вашата прозноза в цифри?
Според Дойчебанк очакванията са харченето да се увеличи с 5 милиарда евро в рамките на Световното първенство. Тази цифра е значителна.
Как изглеждза това като ефект върху германската икономика в дългосрочна перспектива?
Повечето икономисти твърдят, че е малко вероятно да има огромен ефект, най–малкото върху свързаните с Брутния вътрешен продукт цифри. Това, на което се надяват някои германски политици, е, че Световното по футбол ще подобри имиджа на Германия в чужбина, като по този начин вбъдеще могат да бъдат привлечени повече чуждестранни инвеститори и туристи. Точно сега обаче икономистите твърдят, че е много трудно да се определи очакваната полза в цифри.
Кои са останалите източници на приходи?
Друг източник на приходи, който в същото време води и до разходи, е строежът и обновяването на стадионите. Правителството и футболните клубове инвестираха пари в стадионите. Което, разбира се, означава печалба за строителните компании, отговорни за обновяването на тези съоръжения. Изглежда също, че най–общо казано, компаниите, които ще имат най–голяма полза са тези от световен мащаб, които могат да печелят по целия свят. Имам предвид Адидас, които очакват техните печалби през тази година да се повишат значително, същото се отнася и за Пума. Те от своя страна се надяват цените на акциите им да се повишат.
Как стоят нещата с букмейкърските къщи и очакваните от тях печалби?
Този бранш е значим. В действителност в Германия това е нещо, което става все по – популярно през последните години. Смятам, че по – голямата част от букмейкърските къщи се надяват да използват световното по футбол, за да увеличат пазарния си дял в Германия, както и популярността на залаганията в страната.
Какво е количеството пари, което ще циркулира покрай световното първенство по футбол?
Според изчисленията на Дойчебанк, очаква се в икономиката на Германия в рамките на световното по футбол да се влеят и да циркулират около 6 милиарда евро.
Какъв ще бъде икономическия ефект от световното по футбол за икономиките на останалите държави от Европа?
Това в голяма степен зависи от успеваемостта на отбора на съответната държава на Мондиала. Очаква се например във Великобритания успешното представяне на техния отбор да доведе до увеличаване на харченето за храна и бира в заведенията, като същото се отнася и за Германия. Британската икономика е една от тези, които очакват големи печалби от световното по футбол. Като цяло ефектът е трудноизмерим, но в същото време е доста малък като процент. Например икономика има оборот от около 2 трилиона евро годишно, затова потенциалната печалба от няколко милиарда от Световното не е твърде висок процент.
Обвиняват ФИФА, че се държи като монополист по отношение на правата върху излъчване под някаква форма на информация за мачовете , които се играят – подкрепяте ли подобна позиция?
Това, което ФИФА биха отговорили, е, че става дума за първенство, което те управляват, и затова имат правото да използват марката. В същото време в Германия има много малки компании, които са доста ядосани по този повод. Включително например хлебопекарните, които се оплакват от това, че не им е позволено да използват Световното първенство, за да правят повече реклама и съответно да повишат продажбите на хляб. Този въпрос е много противоречив.
Обсъдихме тези, които ще спечелят. Какви са основните разходи и кои са основните губещи от Световното първество по футбол тази година?
Според някои една от сферите, които изненадващо могат да загубят, е туризмът. От гледна точка на това, че вероятно ще има много хора, които не се интересуват от футбол, и по тази причина ще избягват пътувания в Германия. Собствениците на хотели извън най–големите германски градове спорелят, че са загрижени от факта, че приходите им могат да намалеят по тази причина. Това със сигурност е една от сферите, които най–вероятно ще имат проблеми заради световното по футбол. Като цяло очаквам повечето индустрии да имат печалба.