Нещо е катализирало огъня, за да се стигне до трагедията във влака София–Кардам
Нещо е катализирало огъня, за да се стигне до трагедията във влака София–Кардам / снимка: Вероника Христова

По-малко от седмица, след като 9 души загинаха в огнения ад в нощния влак София–Кардам, прокуратурата и следствието продължават да работят, без до момента да са успели да дадат каквото и да е логично обяснение на въпроса какво е предизвикало пожара.

Мнението на специалистите е, че разследването ще продължи дълго, тъй като инцидентът е сериозен и е нужно дълго време да бъдат събирани доказателства. Версиите варират от терористичен акт през нещастен инцидент или техническа неизправност. Всъщност общо версиите, по които се работи по този случай, са четири.Няма водеща версия към момента, научи Дарик радио от източници от разследването.

Един от основните въпроси, на който все още специалистите не могат да намерят отговор, е как точно е възникнал пожарът.Над 100 са свидетелите, които трябва да бъдат разпитани по случая, като с част от тях ще бъде разговаряно по няколко пъти. Всъщност вече се появиха и няколко различни по своя характер информации, които общо взето си противоречат една на друга – че пожарът е лумнал от купето на шумна група младежи, които са празнували до късно; че първо се е запалило пердето, а оттам облицовката на купето и вагона или пък, че причина за пожара е късо съединение в една от лампите на купе. И така вече близо седмица разследващи гадаят за това какво е в основата на трагедията. Според добрата практика обаче при такъв инцидент първата версия, която трябва да се провери, е дали в случая има данни за тероризъм. За да бъде проверено това, е нужно на място в изгорелите вагони да бъдат допуснати експерти от отдел ”Терор” в МВР.Заедно с тях в помещението влизат и обучени кучета, които разпознават миризмата на различни взривни вещества.

Дали това е вече направено, ние .можем само да гадаем. Макар че се оказа по обясними причини версията тероризъм или умишлен палеж не се афишира шумно в общественото пространство, то тя съществува и за нея има според експерти и учени не малко сериозни доказателства. На първо място, какъв е бил катализаторът на пожара и може ли за 10 минути пламъците да обхванат целия вагон. Дали всъщност във влака не е имало нещо, което да помогне за разрастването на пожара.Това бързаме да кажем съвсем не означава бомба. Възможно е да става въпрос за голямо количество нафта, алкохол или други лесно запалими вещества. На тези въпроси екипът на Афера потърси отговор от бивши експерти по бомбения терориъзъм към МВР, както и на учени химици от Софийския университет.

Малко след 23 часа във влака, пътуващ по линията София–Кардам, избухва пожар.Огънят започва от едно от купетата на кушет-вагона на влака. Само за броени минути пламъците обхващат целия вагон, като след това се пренасят и на съседния. Резултатът от трагедията – девет души загинаха и още няколко човека в болница. Твърди се, че вратите са били заключени и част от хората са скачали през прозорците а други въобще не са успели да излязат. Всъщност нямаме намерение отново да преповтаряме казаното до момента от експерти министри, и служители на БДЖ. За нас е по-важно да се установи каква е причината за пожара и дали той в резултат на техническа неизправност или на външна намеса. Под това определение се разбира и евентуален умишлен палеж, което на практика означава тероризъм или небрежност на хора в купетата които са пренасяли нещо лесно запалимо което е улеснило избухването на пожара.

Изключено е пожарът във влака София – Кардам да е избухнал без външна намеса. Това съобщи пред Дарик бившият експерт по бомбен тероризъм в Министерството на вътрешните работи Иван
Нещо е катализирало огъня, за да се стигне до трагедията във влака СофияКардам
netinfo
Бояджиев. Той допълни, че за възникване на огъня могат да послужат материали като напалм или химикали, които могат да се запалят и бързо да горят. Според Иван Бояджиев следствието е действало неправилно, като поради невнимание са били унищожени евентуалните доказателства за умишлен палеж или тероризъм във влака:

Според мен трябва да има нещо, което да е подхранило пожара. Всички тези материали във вагоните са лесно запалими и горими, но не с такава сила, ако не се подпалят в началото с много силна температура и много силен пламък. За мен е ясно, че има външна намеса, дали ще го признаят или не, но има грешки в следствието, откакто са започнали проверките по всички тези материали, които се изнасят, са много интересни. Но следите за някаква първа версия, която е издигната за някакъв терористичен акт, вече са загубени. Така че няма за какво да се работи по тази версия.

Вие като експерт на този етап не изключвате варианта да е имало външна намеса, умишлен повод за този пожар?

При такава ситуация, при такъв огромен пожар с толкова много жертви винаги се започва с идеята за терористичен акт. Много е добре, ако тя не се оправдае, но с такава се започва все едно е терористичен акт. В днешните напрегнати времена в света и в Европа, след атентатите в Мадрид, Истанбул, Лондон винаги трябва да се започва да се работи за версия за терористичен акт. Още повече в навечерието на 3 март, когато тук има страшно много чужденци, руснаци и др. и винаги може да се очаква.

Какво вещество може да е предизвикало този голям пожар?

Много неща могат да го предизвикат. Ако бяха пуснали първо специалистите по антитероризъм, те щяха да намерят много следи и да кажат определени неща. Сега вече никой не може да каже дали е терористичен акт или не. Освен ако не си признаят евентуални такива елементи, което в България не става. Тепърва щели да изпращат антитерористи, но няма никакъв смисъл да губят времето на тези разкошни специалисти от МВР, след като не са ги пуснали веднага. Районният прокурор е назначил за дознател жена, която е от Министерството на транспорта. Какво разбира тази жена от тероризъм и антитероризъм? Може да е специалист като дознател, може да е великолепен следовател, но тя не може да води една такава експресна разработка за такъв огромен пожар.

Появиха се версии, че някой може да е носил нещо в самия влак като лесно запалими течности – бензин, нафта?

Какво от това?! Нищо. Това не може да бъде причина за такъв голям пожар.

Затова ви попитах какви са веществата, които могат да предизвикат толкова бързо горене на вагон?

Има много вещества - като започнете от напалм и нататък всичко може да бъде. Те не са направили както трябва следствен експеримент. Трябва да се вземе един стар подобен вагон и да се пали по няколко начина, за да се види накрая при какви условия този вагон така бързо ще изгори. Кола да се взриви, се търси подобна и се взривява по няколко пъти и по няколко начина, за да се разбере причината.

Не е нужно да е имало бомба във влака?

Не, но бомбите могат да бъдат под най-различна форма. От една-две години са модерни вече течните взривни вещества за терористите, не е необходимо да има взрив. Или ако е имало взрив, той е бил толкова слаб, за да разпръсне течността. Не знам защо така разследванията тръгнаха в грешна посока, но следите за мен са изгубени и няма смисъл да се проверяват повече вагоните по отношение на терористичен акт. Това се прави в началото, преди да влязат специалисти и следователи и други, които не знаят какво да търсят. Те не знаят какво да търсят за евентуално взривно устройство или за евентуална бомба. Това се прави в първия момент.

Има нещо, което е катализирало огъня и е довело до големите пламъци във влака София – Кардам. Това смята пък заместник-ректорът на Софийския университет и бивш декан на Химическия факултет професор Иван Петков. Той допълни, че вътрешността на купетата е изградена от материали, които са лесно и бързо горими:

Вътрешният интериор е от горими материали. Освен това, когато се създаде този ефект на комина, който е например при счупени прозорци, се създава течение и това нещо го разгаря. И понеже ламперията до колкото знам, е на полимерна основа и тези материали наистина са горими, така че по принцип е възможно много бързо разгаряне на такъв огън.

Защото се твърди едва ли не, че за да бъде огънат по такъв начин покривът на влака и така да обгори стоманата, е трябвало да има някакъв катализатор на този огън?

Аз прочетох това за луминесцентните лампи, но там шансовете са много малки чак такива искри да се появят, че да стане това, не вярвам. Нещо се е катализирало, защото по принцип, доколкото знам, ламперията, прозорците са от материали, от които при определени условия за много кратко време, 7-10 минути, може да изгори целият вагон. Това по принцип е възможно. Но за да изгори, се вдигат много високи температури, така че това огъване нищо чудно да е от температурата. Доколкото съм пътувал по влаковете, предполагам, че това са материали, които много силно горят. Но при получаване на по-сериозна информация за това какъв е материалът, може да се каже. Моето мнение е, че е възможно да се разгори толкова бързо, най-вече от тягата, която се е създала при счупването на прозорците.

Но така лесно да се запали ламперията и всичко само от една искра от лампа?

Алкохолът… Но това пак се катализира, колкото и незначителна да е искрата, ако това се подпали, значи представете си какво става. Имало е нещо друго, не може така просто от едно запалено перде да стане това.