13.02.2009, economy.bg
„Дарик WEB” е сред водещите медии в интернет бранша в страната. В групата влизат сайтовете Dariknews.bg, Album.bg, Gong.bg, Zar.bg, Lex.bg, Lev.bg, Darikfinance.bg, Log.bg, Tax.bg, Ma4.bg, Darikradio.bg, Manoftheyear.bg. Те се посещават средно от над 103 000 уникални браузъра на ден, като всеки от тях се задържа на страниците им по 5,08 минути. Компанията достига дял от над 19% от общата интернет аудитория в страната според Nielsen Online.
Управителят на Darik Web Людмил Кърджилов:
Г-н Кърджилов, усеща ли се кризата на медийния пазар?
Криза има, разбира се. България е по-малко засегната, но през януари винаги на рекламния пазар настъпва суетене. Това винаги е бил по-слаб месец, не само в интернет. Кризата се отразява по-скоро психологически на всички участници на пазара. Аз смятам, че януари и февруари ще е времето, в което хората, които желаят да рекламират, ще нагаждат своите рекламни бюджети, ще мислят кой от каналите да използват по-активно през 2009 г. Интернет няма да бъде засегнат така, както могат да бъдат засегнати други канали. Причината е, че рекламата в интернет е насочена и доста ефективна и в момент на криза би била предпочетена от рекламодателя. Освен това рекламният пазар в интернет е на много ниско ниво все още на фона на целия рекламен пазар - около 20 млн. лв., и той ще продължи развитието си, а няма да го задържи. Аз смятам, че първите 2-3 месеца на 2009 г. ще е време на равносметка, а след това нещата ще бъдат в рамките на нормалното. Моите песимистични прогнози са, че рекламите в интернет ще имат ръст, равен на нарастването през 2008 г. Оптимистичният вариант е ръстът да е по-голям от този през 2008 г.
Казвате, че в момента е време за равносметка. Това означава ли, че рекламодателите са по-пасивни?
В никакъв случай не са по-пасивни, просто януари е по-слаб като цяло. Ние имаме рекламни кампании, които могат да бъдат видени на нашите сайтове. Просто смятам, че чисто психологически големите рекламодатели ще изчакат, за да решат накъде да насочат ресурса си. Вие виждате, че в телевизиите направиха корекции в цените на рекламата. Какво говори това? Искат да са конкурентоспособни на радиото, на печатните издания и на интернет. За да задържат бюджетите на големите рекламодатели на нивото от 2008 г.
Смятате ли, че рекламодателите ще променят медиамикса?
Смятам, че големите рекламодатели ще направят за себе си такъв анализ може би по посока на печатните медии. Други могат да засилят рекламата си в интернет или пък в радиото. Всеки от рекламодателите в зависимост от това, в каква сфера работи, може да направи такъв анализ за себе си и да пренасочи рекламата си. Но според мен няма да има големи отливи от традиционните канали, каквито са телевизията и радиото. Говори се, че интернет и радиото биха спечелили от кризата, ако намалее рекламата в телевизията. В Щатите има такива тенденции. Процесите обаче са много динамични и ние не сме пророци и не смятам, че може който и да е от нас да каже какво ще се случи през 2009 г. Моето усещане е, че няма да има драстични промени и катаклизми. Напротив, ако трябва да говоря за интернет, смятам, че ще има един уверен ръст нагоре.
Кои според вас ще са най-засегнатите медии?
Големите рекламодатели никога няма да се откажат от телевизията. По-малките фирми ще изберат по-евтините канали, което може да доведе до увеличаване на интернет рекламата, на външната реклама, на радио рекламата. Зависи от играчите на пазара. Дребният бизнес, за да достигне до повече хора активно, може да използва low cost рекламите. Разбира се, и премиум рекламата в интернет ще има своя ръст, защото големите играчи също покриват през интернет своите кампании.
Кои са рекламодателите, които разчитат на интернет, и кои тепърва го преоткриват като медиен канал?
Малкият бизнес отдавна е стъпил в интернет, защото може да си го позволи, докато големите в България преоткриват интернет от година на година. Това показват и данните. Ръстът е с 40-50-60%, защото той тръгна от много ниски нива. И този ръст няма как да бъде спрян. Той трябва да се развие и да достигне нивата на Западна Европа и Съединените щати. Ключът, който ще помогне да няма проблеми в интернет рекламата през 2009 г., са метриките. Те позволяват на рекламодателя да достигне до своята аудитория. Предоставят му се точни и ясни данни. Това е много важно, за да има доверие между медиите в интернет и рекламодателите.
Какви са вашите очаквания за ръста в цифри?
Ако се запази този от миналата година, за който се смята, че е между 40-50%, а има основание да се запази, това означава, че приходите от реклама в интернет най-вероятно ще надхвърлят тогава 30 млн. лева.
Очаквате ли икономическата обстановка да доведе до окрупняване на сайтове?
Да, това е естествен процес. Интернет бизнесът е добре развит и играчите ще се възползват във всеки един момент да направят покупка. Кризата може да изплаши някого, но тя ще помогне на добрите да излязат по-напред. Движението в интернет пазара ще бъде динамично. Очаквам всичко да се случи. Миналата година имаше покупки, продажби, тази година нещата ще продължат да бъдат динамични.
С български играчи или с чужди инвеститори?
И чужди, и български играчи. Вие знаете, „Дарик” купи два големи сайта Album.bg и Lex.bg Така че нещата в тази област ще продължат.
Вашите планове какви са?
Ние сме много сериозно ангажирани с интернет проектите и смятаме да работим усилено. Ще пуснем няколко нови проекта. Единия от тях - съвсем скоро. Другите - през годината. Искаме да се утвърдим както в радиото, така и в интернет. "Дарик" ще работи усилено, за да бъде не 4-ти - както бе през 2008 г., а може би втори, трети или първи.
Ще създавате нови проекти, или имате планове да придобиете съществуващи?
Ние се стремим да създаваме наши нови проекти, така че това е една от посоките на нашето развитие. Другата е съществуващи проекти, направени добре, да бъдат развити. На Dariknews.bg му направихме редизайн, предстои това да се случи и с други наши сайтове. Работим на всички фронтове и не ни плаши кризата.
Оптимист ли сте и за останалите медии?
Мисля, че в радио рекламата ще има ръст, външната реклама ще запази своите позиции. При печатните медии ще има суматоха, но предполагам само в началото на годината, след това всичко ще бъде наред. Телевизионната реклама зависи от големите играчи - как те преценяват нещата и дали кризата ще ги удари. Както споменах, някои телевизии намаляват цената, за да запазят обемите, или да ги увеличат. Защото намаляването на цената може да доведе до появата на нов рекламодател, който пък да заеме мястото на традиционен такъв, който се е оттеглил.
Мислите ли, че този пример ще бъде последван от други медии?
Ще решават хората, които управляват медиите. Това е един голям сигнал на bTV, защото тя е мощна телевизия. Как ще реагират другите - ще видим.
Очаквате ли да се променят цените на интернет рекламата?
Аз дори очаквам умерен ръст. И двата канала - и premium, и low cost - ще се развиват, но low cost каналът ще претърпи още по-бурно развитие и парите, които минават през него, ще се увеличават. В момента low cost рекламата формира много малък процент от приходите на издателите на съдържание в интернет. Очаквам увеличение на цените за клик в low cost мрежите. Мисля, че през 2009 г. интернет ще продължи да настъпва от големите градове към по-малките населени места. През 2009 г. ще се появят още интернет регионални медии. Сайтове, които ще направят заявка за по-високи трафици и за прибиране на част от рекламата. Достъпът до интернет дори в малките населени места е вече много по-лесен.