Отбори от Троян, Враца, Монтана, Видин и Плевен ще участват в състезанието „Евроскола" в Страсбург през 2014 г. Регионалното състезание „Евроскола" във Враца бе спечелено от ученически отбори от тези градове. Победителите в събитието, организирано от Информационното бюро на Европейския парламент със съдействието на „Европа Директно" Враца, ще участват в програмата „Евроскола" в Страсбург през първата половина на 2014 година.
В състезанието участваха общо 9 отбора от Северозападния район за планиране, като във всеки имаше по 5-ма ученици, ръководени от един учител. Преподавателите нямаха право да участват в самото състезание и да се намесват в дебатите или презентацията на учениците си.
Въпросите в състезанието бяха по предварително изпратени текущи теми от национален и европейски интерес с акцент върху предстоящите избори за Европейски парламент през 2014 година. В състезанието мериха сили ученици на възраст 16-18 години от училище, което не е участвало в програмата „Евроскола" през последните 3 години и на което не му предстои участие до края на 2013 година. Доброто владеене на един от трите работни европейски езици - английски, френски или немски - бе измежду главните условия за участието на училищата в програмата „Евроскола" и също се проверяваше по време на състезанието във Враца.
В деня на състезанието се изтегли жребий за последователността на отборите. След това учениците се представяха на групи по три отбора. Всеки от тях имаше 30 минути за подготовка, след което представи позиция по изтеглената тема от името на една от основните политически групи в ЕП, за която също бе изтеглен жребий - ЕНП, АЛДЕ, С&Д и Зелените. Учениците направиха представяне на български по темата в рамките на 5 минути и резюме на един от трите работни европейски езици - английски, френски или немски. След това последва размяна на въпроси и отговори с другите претенденти, журито и публиката.
Членове на журито, определило победителите, бяха Бойко Благоев - администратор „Връзки с обществеността" в Информационното бюро на ЕП, Мария Дончева от ИЦ на члена на Европейския парламент Владимир Уручев, Цветана Иванова от ОИЦ Враца и Силвия Чорбаджийска-Първановска от Община Враца.
В дните преди състезанието пък се проведоха поредица информационни срещи-дискусии „Поколение 96 - Инкубатор на европейски идеи" в рамките на кампания, организирана от Център „Европа Директно" Враца, Информационното бюро на ЕП и мрежата от Областни информационни центрове в България. Кампанията имаше за цел да запознае младежите - бъдещи гласоподаватели от пет области - Ловеч, Плевен, Видин, Монтана и Враца - с начина на работа на Европейския парламент. По време на срещите бяха наградени и победителите в конкурса за есе „Бъдещето на Европа е в моя глас!", който беше организиран в рамките на проекта на „Европа Директно" Враца. Петимата ученици ще посетят Европейския парламент.
Повече от 250 ученици се включиха в срещите, а 188 участваха в кратка анкета, свързана с европейските институции. 60% от учениците споделиха, че ще гласуват на предстоящите избори на 22-25 май 2014 г., а 2/3 от тях смятат, че председателят на Европейската комисия трябва да се избира пряко. Същевременно младите смятат, че на тяхното мнение не се обръща достатъчно внимание в ЕС (53%) и че политиците трябва да общуват по-често с гражданите (според ¾ от анкетираните).
Програмата „Евроскола" има за цел да насърчава най-младите европейци да опознаят Европейския парламент, да се „включат" чрез симулирани заседания в работата му и дори да „гласуват" неговите резолюции. Чрез нея ученици от училища във всички страни членки на ЕС прекарват 1 ден в Европейския парламент в Страсбург, където участват в симулация на неговата работа, разискват и разиграват гласуване по въпроси от интерес за Европейския съюз в рамките на „Младежкия европейски парламент".
По време на своя парламентарен ден в Страсбург около 500 европейски ученици участват в „заседания на комисиите" и в „пленарни заседания", разискват и гласуват резолюции, като разискванията се водят основно на френски и английски език. От мига, в който пристигнат в ЕП в Страсбург, учениците престават да представляват своето училище и стават част от многоезичните работни групи, сблъскват се с многообразието на различните етнически и лингвистични особености. Чрез необикновения урок на този ден се подкрепя европейското гражданско образование и, с дължимото уважение към културните и езиковите различия между държавите членки, се допринася за развитието на европейско съзнание.