Варненци питат на тел. 112 кога ще им пуснат тока
Варненци питат на тел. 112 кога ще им пуснат тока / sxc.hu, архив
Варненци питат на тел. 112 кога ще им пуснат тока
60455
Варненци питат на тел. 112 кога ще им пуснат тока
  • Варненци питат на тел. 112 кога ще им пуснат тока

Вила гори в кв. „Галата“. Семейство е в огнения капан и не може да се измъкне от него. Това съобщение е получено на тел. 112 в 7 часа сутринта. На крак веднага са вдигнати пожарна, линейка и патрулка, които след повече от половин час лутане и търсене на горящата сграда установяват, че тревогата е фалшива.

Това е само едно от хилядите обаждания на единния телефонен номер, подадени през последната година във варненския „Районен център 112“. Операторите във Варна получават между 15 000 и 18 000 обаждания седмично, като, очаквано, най-много са сигналите през летните месеци, разкри пред Дарик шефът на центъра инж. Никола Вълев. „Пикът на повикванията е между втората половина на юни до първата половина на септември“, поясни той.

По думите му не са много злоумишлените сигнали като този с горящата вила, при които се "разиграват" коли и екипи на специализираните служби. Не така обаче стоят нещата с т. нар. обаждания не по предназначение.

Звънят и да питат какво ще е времето

На тел. 112 често звънят хора, които питат кога ще им бъде пуснат токът. Други пък се оплакват от течове на питейна вода в апартаментите си. Не малко варненци сигнализират за блокирани SIM карти и търсят помощ за пускане на телефона си. Случвало се е да се обаждат и да питат за точен час, за прогноза за времето, за затворени пътища, особено през зимата. Сигнализирали са също за дупки по улиците, за липсващи шахти и поражения по сградите, каза Вълев.

Най-често обаче варненци прибягват до тел. 112, когато имат нужда от спешна помощ или пък да алармират за бедствия, аварии, пожари.

Сред „шегаджиите“ не липсват и деца, допълни инж. Вълев. По думите му много от тях го правят от чисто любопитство. Хлапетата най-често мълчат или се кикотят, след което затварят слушалката. Действията на някои от тях не са останали безнаказани и са били санкционирани, допълни инж. Вълев.

Глобата за използване на спешния номер на шега е между 200 и 1000 лева. При фалшивите сигнали санкцията набъбва и е между 2 000 и 5 000 лева. Ако в „спасителната“ операция са ангажирани линейка, пожарна и полиция, наказанието е между 10 000 и 20 000 лева. „За разиграване на службите има санкционирани хора“, категоричен бе шефът на 112 за Варна.

На тел. 112 се обаждат и да обиждат

Заплахи към операторите не са отправяни, но не липсват обидни реплики. Заради такива „телефонисти“ също са били сезирани съответните институции.

В Регионалния център във Варна работят 60 оператори. Те са специално обучени как да действат адекватно в различните ситуации. Въпреки че са професионалисти сред тях също има санкционирани, каза шефът на 112 във Варна, без да уточнява за какво са наказани. „За некоректно изпълнение на ангажиментите си“, лаконичен бе той.

Инж. Вълев е на мнение, че все повече хора използват 112, когато в беда и търсят помощ. „80% от повикванията в центъра са на този номер“, поясни той. И отново напомни, че на единния европейски номер се подава информация, а не се получава.