16 маршрутни линии ще останат в София догодина от общо 24, които се движат в момента. Това каза зам.-кметът по транспорта Любомир Христов след заседание на транспортната комисия в общината. В началото на следващата година Столичната община ще обяви конкурса за превозвачи по маршрутните линии, като договорите ще са за срок от 3 години. В края на 2012-а пък вероятно ще заработят и т. нар. „довеждащи автобуси", които ще се движат до по-важните спирки на метрото по новия му лъч.
Всички маршрутки ще трябва да са с GPSи, за да се контролира дали се движат по определената линия и дали правят нарушения. Освен това маршрутките ще излязат от идеалния център на София. Това са сред изискванията, които ще залегнат в конкурсната документация, обясни още Любомир Христов.
„Със сигурност ще има глоби за неизпълнение на условията по договора и честотата на обслужване", каза Христов.
Няма да има определени спирки за маршрутките, а ако спират неправилно, ще се санкционират от органите на МВР, обясни още Христов.
На заседанието на комисията, председателят на сдружението на маршрутните превозвачи Витан Андреев заяви, че трябва да се имат предвид бъдещите промени в транспортната схема на София, след пускането в експлоатация на втория лъч на метрото.
Андреев припомни, че като се е пуснало метрото от Обеля до Младост, броят на хората, които ползват маршрутки е намалял с 60 на сто, а не както са били очакванията с 30 процента. Той допълни, че тогава от 49 маршрутните линии станаха 24.
Общинският съветник от Синята коалиция Вили Лилков предложи сред изискванията в конкурсната документация да залегне билетчетата за машрутките да се продават и на пунктовете за превозните документи за градския транспорт. В отговор Любомир Христов посочи, че и сега машрутните превозвачи могат да продават билети където и както поискат.
Ангажимент на фирмата е да отпечата билетите, да ги продава по начин и на места на които намери за необходимо, така че пътниците да имат такъв документ, коментира Христов.
В края на следващата година пък вероятно ще бъдат пуснати в движение и довеждащите малки, климатизирани, нископодови автобуси до новите метростанции, обясни още Христов и допълни, че в момента се обсъжда това да са между 16 и 20 вътрешноквартали линии.
"На къси разстояния бусчетата ще довеждат пътниците до спирките на основни трамвайни и автобусни спирки и най-вече до метроспирки. Заплащането ще бъде съвсем различно в тях,
защото не се очаква да платите 1 лв. за три спирки и после да ползвате метро", каза Христов.
Това ще е част от общата организация на транспорта в София, която трябва да се изготви заради пускането в експлоатация на втория метродиаметър.