Столичният общински съвет не успя да приеме Наредбата за въвеждането на нискоемисионни зони в центъра на София, с които трябваше да се въведат ограничения за влизане в центъра на стари автомобили или коли с нисък екологичен стандарт. Предложението на ГЕРБ-БСП е отхвърлено за разглеждане от съветниците от Демократична България, БСП, ВМРО и независимите съветници.
Това става ясно от позиция на председателя на съвета Георги Георгиев. В нея той заявява, че е изключително "огорчен и разочарован от поведението на всички политически групи в общинския съвет, освен ГЕРБ-СДС, по време на днешното заседание".
Предложението предвиждаше ограничаване на движението на определена екологична група превозни средства в зони от централната градска част:
Зона „Малък ринг“ – между булевардите" „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и улица „Опълченска“.
Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П.Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х.Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И.Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“.
Идеята бе първото ограничение да обхване само малкия ринг на градския център, като влезе в сила от 1 декември тази година и да важи за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група. Това са автомобилите, които нямат екологичен стандарт. Ограниченията за влизане в големия градски ринг се предвиждаше да започнат да важат от края на 2025-а година.
"Представителите на Демократична България, БСП, ВМРО и независимите съветници демонстративно бламираха приемането на Наредбата за въвеждане на нискоемисионни зони в София. С приемането, на която щяхме да намалим от 4 до 6 пъти основните замърсители на въздуха в София – азотни оксиди и фини прахови частици", се казва още в позицията на Георги Георгиев.
И допълва: "Липсата на подкрепа за ограничаване на най-замърсяващите коли в центъра е сериозен проблем за екологията на столицата. Явно предстоящите парламентарни избори карат колегите от останалите групи в съвета да мислят само и единствено популистки, а не за чистотата на въздуха в града ни".
Георгиев е категоричен: "Изборите идват и отминават, правото на гражданите да дишат чист въздух не може да бъде заложник на политически сметки".
Той твърди, че е направено всичко възможно в рамките на правилника за работа на градския парламент да бъдат убедени останалите съветници да подкрепят доклада, "но за съжаление не се намериха 4 съветници с чиста съвест да подкрепят чистотата на атмосферния въздух", заявява още Георгиев.
Независимият общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев се обяви срещу въвеждането на нискоемисионни зони в центъра на София още от декември тази година в този им вид, като разкритикува доклада за въвеждането им. Бонев даде брифинг пред журналисти преди редовното заседание на Столичния общински съвет (СОС) днес.
"Има нужда от нискоемисионни зони в София, както по отношение на замърсяващите автомобили, така и на битовото отопление", заяви Бонев. По думите му в предложения доклад обаче не са обхванати точките, които най-много замърсяват – например „Орлов мост“. "Тези зони, в този им вариант, няма да доведат до промяна на качеството на въздуха, те са предвидени да действат само три месеца в годината, а замърсяването е целогодишно", изтъкна Бонев.
Това става ясно от позиция на председателя на съвета Георги Георгиев. В нея той заявява, че е изключително "огорчен и разочарован от поведението на всички политически групи в общинския съвет, освен ГЕРБ-СДС, по време на днешното заседание".
Предложението предвиждаше ограничаване на движението на определена екологична група превозни средства в зони от централната градска част:
Зона „Малък ринг“ – между булевардите" „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и улица „Опълченска“.
Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П.Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х.Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И.Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“.
Идеята бе първото ограничение да обхване само малкия ринг на градския център, като влезе в сила от 1 декември тази година и да важи за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група. Това са автомобилите, които нямат екологичен стандарт. Ограниченията за влизане в големия градски ринг се предвиждаше да започнат да важат от края на 2025-а година.
"Представителите на Демократична България, БСП, ВМРО и независимите съветници демонстративно бламираха приемането на Наредбата за въвеждане на нискоемисионни зони в София. С приемането, на която щяхме да намалим от 4 до 6 пъти основните замърсители на въздуха в София – азотни оксиди и фини прахови частици", се казва още в позицията на Георги Георгиев.
И допълва: "Липсата на подкрепа за ограничаване на най-замърсяващите коли в центъра е сериозен проблем за екологията на столицата. Явно предстоящите парламентарни избори карат колегите от останалите групи в съвета да мислят само и единствено популистки, а не за чистотата на въздуха в града ни".
Георгиев е категоричен: "Изборите идват и отминават, правото на гражданите да дишат чист въздух не може да бъде заложник на политически сметки".
Той твърди, че е направено всичко възможно в рамките на правилника за работа на градския парламент да бъдат убедени останалите съветници да подкрепят доклада, "но за съжаление не се намериха 4 съветници с чиста съвест да подкрепят чистотата на атмосферния въздух", заявява още Георгиев.
Независимият общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев се обяви срещу въвеждането на нискоемисионни зони в центъра на София още от декември тази година в този им вид, като разкритикува доклада за въвеждането им. Бонев даде брифинг пред журналисти преди редовното заседание на Столичния общински съвет (СОС) днес.
"Има нужда от нискоемисионни зони в София, както по отношение на замърсяващите автомобили, така и на битовото отопление", заяви Бонев. По думите му в предложения доклад обаче не са обхванати точките, които най-много замърсяват – например „Орлов мост“. "Тези зони, в този им вариант, няма да доведат до промяна на качеството на въздуха, те са предвидени да действат само три месеца в годината, а замърсяването е целогодишно", изтъкна Бонев.