/ iStock/Getty Images
Общинският съветник Борис Бонев предлага неотложни реформи на градския транспорт на София, който е изправен пред фалит и спиране

Той представи цялостна концепция за реформи на сектора, включваща закриване на Центъра за градска мобилност, оптимизация на директорските позиции и дублиращите се отдели, както и серия от мерки, целящи подобряване на транспорта, привличане на нови пътници и увеличаване на приходите. 

Целта е намаляване на загубите и започване на амбициозна програма за подобряване на транспорта.

Борис Бонев заяви, че София е изправена пред транспортен хаос. Когато хората нямат алтернативи, са принудени да се движат с автомобил, категоричен е съветникът. 

Друг проблем, върху който той акцентира, е безконтролното паркиране в столицата

Бонев отчете, че милиарди левове са инвестирани в метро и градски транспорт, но резултатът не е налице. „Трябваше много повече хора да използват обществения транспорт, вместо това пътниците намаляват. Това означава, че транспортната политика на София е провал“, категоричен бе Бонев. 

Той е убеден, че не COVID кризата и цените на горивата не са единствената причина за проблемите в сектора. 

Бонев представи пет спешни мерки за градския транспорт: 
  • Единно транспортно предприятие да обедини Центъра за градска мобилност с трите оператора /Столичен Електротранспорт, Столичен Автотранспорт и Метрополитен АД/. 
  • Подобряване на контрола /в градския транспорт и при паркирането/. 
  • Нова билетна система /евтина карта за младите хора под 26 години, удобен билет за време и картите да останат най-изгодният начин на пътуване/. 
  • Абсолютен приоритет за градския транспорт 
  • Подобряване на обслужването с градски транспорт 


Бонев изложи целите и очакваните резултати от петте спешни мерки

Чрез създаването на единно транспортно предприятие се цели намаляване на разходите, премахване на дублиращите се функции и позиции, обща визия и ясна отговорност и координираност на действията за по-лесно управление. "В момента имаме много вожд, малко индианец, което води до лоши условия на труд, интриги, любимци сред съвета на директорите, а средата на работа е токсична", аргументира се Бонев. 

За подобряването на контрола се предвижда създаването на единен орган за контрол по паркирането и нулева толерантност към нарушителите. Нужна е електронизация на процеса, се казва в предложението. 

По време на презентацията бе представена системата на Белград, която чрез електронния контрол на паркирането, има 10 пъти по-малко контрольори, отколкото в София и 10 пъти по-голям приход. С тези средства могат да се изградят 10 многоетажни паркинги в кварталите, за да се реши проблемът с паркирането, уверяват от Спаси София.  

Предвижда се още въвеждането на справедлив и всеобхватен контрол в градския транспорт и увеличаване на нормите на контрольорите. По данни на организацията през 2019 година един контрольор издава по половин глоба на ден, отчитат от организацията. Приходите от глоби са почти три пъти по-малко от средствата, необходими за възнаграждението на самите контрольори.  

Новата билетна система предвижда изгодни условия на пътуване с градски транспорт за младите хора и за хората, които ползват абонаментни карти. Идеята е годишната карта да остане на същата цена, като в нея да влиза и ползването на нощен градски транспорт. Предлага се още създаването на два билета за време за неограничен брой прекачвания. Те ще са за по-краткосрочен и по-дългосрочен билет. 

Абсолютен приоритет на градския транспорт: Предлага се удвояване на бус лентите в София - от сегашните над 20 километра, идеята е те да станат около 50 километра. Според от "Спаси София" дори тогава София ще е в пъти по-назад от други европейски градове, в които има стотици километри обособени коридори за градски транспорт - бус ленти и обособени трамвайни трасета. Проектирани са нови бус ленти по булевардите "Патриарх Евтимий", "Дондуков", "Гоце Делчев", "Александър Стамболийски", "Янко Сакъзов" и "Мадрид". 

Подобряване на обслужването с градски транспорт. Предложението е синхронизирано разписание, така че дублиращите се линии да не пристигат едновременно. Целта е да се постигне минимално време за чакане в общите участъци и при прекачвания. "Всички, които ползваме градски транспорт, знаем, че сякаш по правило като излезем от метрото наземният транспорт тръгва и трябва да чакаме 15 мин", споделят от организацията. 

Тези организационни мерки не изискват ресурс и време, смятат от "Спаси София". Предложението ще бъде изпратено до Министерския съвет и Народното събрание, с условието държавните средства, които трябва да се инвестират в градския транспорт, да бъдат отпуснати само и единствено с поет ангажимент за провеждане на реформи в системата на градския транспорт в София, категоричен бе Борис Бонев