Мистични същества, облечени в кожи и с маски на лицата днес излизат в села от Панагюрска община, за да прогонят злото чрез ритуали, изпълнявани от векове, и да измолят от боговете здраве и плодородие. Четири са селищата в този район, в които традицията на кукерските игри е съхранена в много близък до автентичния си вид – Оборище, Бъта, Попинци и Елшица.
Макар да са в един район, те имат различни наименования на празниците според акцента в тях, макар в изпълняваните ритуали да има доста общи елементи.
„Рогач“ наричат празника в Бъта – както казват и на главния герой в маскарадния обичай. Това е митично същество, направено от дървена конструкция, чрез която го носят двама души, и покрито с битови черги. Главата му е като на елен с рога, откъдето идва и името. Други участници са с маски от кожа наричани „циганки“. В зрелищния спектакъл участват поп, невеста и жених – те символично правят последната сватба преди Великите пости. Земеделец пък „заорава“ на мегдана и хвърля жито, да е благодатна годината. От време оно част от ритуала е вземането и даването на прошки. Празникът започва в 11 часа.
Оборище е единственото село в Пазарджишко, където кукерските игри продължават цяла седмица, както е било навремето. Маскирани хора заиграват още на Месни Заговезни и продължават до Сирница. В обичая им също има „Рогач“, аналогичен на този от Бъта. Уникален при оборищенци е ритуалът „Рукла“, символизиращ пречистващия огън. На разцепена в единия край пръчка връзват слама, а получения така факел палят и въртят, описвайки красиви кръгове. За да е по-атрактивно изпълнението, то ще започне след залез, от 19 часа.
„Въртяжката“ е неповторимият елемент от традицията в Попинци, затова и там акцентът в празника е върху нея. Представлява съоръжение от голямо здраво дърво с чатал отгоре, на който е монтиран дълъг над 10 м прът, богато украсен със сезонна зеленина за плодородие и червено-бели конци и пискюли за здраве. Моми и момци се хващат в двата края и се въртят. Основната фигура и тук е същество от дървена конструкция и битов текстил, носено от двама мъже. Тук обаче го наричат „Джумал“. Облечени в кожи участници изпълняват около него танци със страховито дрънчене на звънци и хлопки. Празникът започва от 13 часа.
„Джумал“ наричат маскарадния си празник в Елшица, защото в селото костюмите и маските на участниците са особено атрактивни. Изработват ги от кожите на специална порода дългокосмести кози, с косъм над 10 см. Те се намират трудно и нерядко кожата струва повече, отколкото цяла обикновена коза – до 300 лева. След изпълняване на заораването и засяването групата обхожда домовете на хората, където изпълнява традиционни ритуали и нарича за здраве и плодородие. За благодарност домакините даруват маскираните с продукти от домашното стопанство. Зрелищните танци на мегдана започват от 12,30 часа.
Макар да са в един район, те имат различни наименования на празниците според акцента в тях, макар в изпълняваните ритуали да има доста общи елементи.
„Рогач“ наричат празника в Бъта – както казват и на главния герой в маскарадния обичай. Това е митично същество, направено от дървена конструкция, чрез която го носят двама души, и покрито с битови черги. Главата му е като на елен с рога, откъдето идва и името. Други участници са с маски от кожа наричани „циганки“. В зрелищния спектакъл участват поп, невеста и жених – те символично правят последната сватба преди Великите пости. Земеделец пък „заорава“ на мегдана и хвърля жито, да е благодатна годината. От време оно част от ритуала е вземането и даването на прошки. Празникът започва в 11 часа.
Оборище е единственото село в Пазарджишко, където кукерските игри продължават цяла седмица, както е било навремето. Маскирани хора заиграват още на Месни Заговезни и продължават до Сирница. В обичая им също има „Рогач“, аналогичен на този от Бъта. Уникален при оборищенци е ритуалът „Рукла“, символизиращ пречистващия огън. На разцепена в единия край пръчка връзват слама, а получения така факел палят и въртят, описвайки красиви кръгове. За да е по-атрактивно изпълнението, то ще започне след залез, от 19 часа.
„Въртяжката“ е неповторимият елемент от традицията в Попинци, затова и там акцентът в празника е върху нея. Представлява съоръжение от голямо здраво дърво с чатал отгоре, на който е монтиран дълъг над 10 м прът, богато украсен със сезонна зеленина за плодородие и червено-бели конци и пискюли за здраве. Моми и момци се хващат в двата края и се въртят. Основната фигура и тук е същество от дървена конструкция и битов текстил, носено от двама мъже. Тук обаче го наричат „Джумал“. Облечени в кожи участници изпълняват около него танци със страховито дрънчене на звънци и хлопки. Празникът започва от 13 часа.
„Джумал“ наричат маскарадния си празник в Елшица, защото в селото костюмите и маските на участниците са особено атрактивни. Изработват ги от кожите на специална порода дългокосмести кози, с косъм над 10 см. Те се намират трудно и нерядко кожата струва повече, отколкото цяла обикновена коза – до 300 лева. След изпълняване на заораването и засяването групата обхожда домовете на хората, където изпълнява традиционни ритуали и нарича за здраве и плодородие. За благодарност домакините даруват маскираните с продукти от домашното стопанство. Зрелищните танци на мегдана започват от 12,30 часа.