Насърчават засаждането на автентични сортове грозде
Насърчават засаждането на автентични сортове грозде / netinfo
Обновяването на лозята, модернизирането на избите и промоцията на български вина на външни за ЕС пазари са основните приоритети, на които България ще заложи при усвояването на 166 млн. евро за следващите 7 години по т.нар. Национални пакети. Това заяви председателят на Националната лозаро-винарска камара доц. Пламен Моллов при откриването на Националните дегустации в Пловдивския панаир. Според председателя на камарата, една от стратегическите цели ще бъде насърчаването на засаждането на автентични български сортове – мавруд, гъмза, широка мелнишка лоза, без които българските вина не могат да имат собствен облик и бъдат успешни на пренаситените външни пазари. В момента лозята с тези специфични сортове са под 10% от всички масиви.

До края на март работната комисия от представители на НЛВК, Министерството на земеделието и продоволствието, Института по винарство и Разплащателната агенция, която конкретизира прилагането на мерките от националните пакети у нас и разработва варианти за приоритетите и сумите по години, трябва да е готова с доклада си министъра на земеделието и продоволствието. Очаква се той да бъде одобрен от Европейската комисия през август и от следващата година да започне усвояването на парите.

В перспектива България трябва да насочи износа си на вина към трети пазари извън ЕС и да търси пазарни ниши в бившите съветски републики и в страните от Източна Азия – Китай, Япония, Корея, заяви Пламен Моллов. Част от 166-те млн. евро, които ще се усвояват по Националните пакети от догодина, ще отидат именно за промоция на българското вино в трети страни. В ЕС, където през 2007-а страната ни е продала около 35 млн. литра, има обща стагнация на пазара на европейски вина заради силната конкуренция на производители от Южна Америка и Австралия, посочи Моллов. Той подчерта, че за българските производители е трудно доказването на традиции, дори за онези 20% от вината, които покриват критериите за контролирано наименование и деклариран произход. Сега България има 10-15 марки на световно ниво, но и те са ценово подценени, защото у нас е въведен строг контрол едва от година-две, каза председателят на камарата.

България държи първото място по внос на вино в Русия с ¼ от тамошния пазар на вносни напитки, но не бива да се затваря само в неговите рамки, категоричен е Моллов. През 2007 г. 2/3 от продажбите на родните изби в чужбина са в Русия.