ЕБВР също няма проектите за 30 млн.заем
ЕБВР също няма проектите за 30 млн.заем / Sofia Photo Agency, архив
ЕБВР също няма проектите за 30 млн.заем
68146
ЕБВР също няма проектите за 30 млн.заем
  • ЕБВР също няма проектите за 30 млн.заем

На Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) не е предоставена цялата необходима информация – сумарно за всички заеми, които общинската администрация в Пловдив иска да тегли, тъй като банката отпуска заеми, ако този показател не надхвърля 80% от собствените приходи на общината,  коментираха пред Дарик експерти от Съюза на икономистите. При вземане на заем по Джесика и втори заем от ФЛАГ”, каквото намерение има градската администрация, сумарният дълг на Пловдив ще достигне 100 млн. лева. Тази сума с лихвите ще нарастне на  150 млн.лева, които ще трябва да се плащат от пловдивчани през следващите 11 години, т.е. по 14 млн.лева на година, уточняват икономистите.

В техническия доклад  на ЕБВР също е записано, че липсват проектите, заради които се иска 30млн. заем.  Няма предоставен проект и за организацията на строителството, не са предоставени и съгласувателните процедури с дружествата, които отговарят за подземната инфраструктура /ЕВН, ВиК, телекомуникационните компании, кабелните оператоти и т.н./. Другата подробност, която не се уточнява пред обществеността е лихвеният процент. В обявената договорена лихва с Европейската банка от 2.65%, не се отчита EUROBOR - средното лихвено равнище, при което банките в еврозоната си разменят срочни депозити и което е променлива величина.

Проблем няма да има до края на този кметски мандат и затова градоначалникът е прав, че няма да увеличава данъците догодина, коментира икономистът и бивш зам.-кмет на общината Александър Константинов.  Според него следващият кмет ще бъде поставен ултимативно да вдигне данъците.   Прогнозите на експертите за 30%-то увеличение на местните данъци и такси  е за 2016-та година, когато ако се теглят всички заеми, това ще е неизбежно, категорични са икономистите. Собствените приходи на общината в следващите 2 години ще бъдат около 100 млн.лева, сочат прогнозите. Данните, които коментираме са публични и не е вярно, че експертите са правили анализите без да имат актуална и достоверна информация, което е доста високомерен коментар от страна на Иван Тотев, каза Руси Панчев.  Ако кметът има тайни, то това означава че прави нещо, което не е подчинено на българското законодателство, заключи той.

(Как ще се отрази на финансовото състояние на общината и на всеки един пловдивчанин (след 2016г.) тегленето на нови общински заеми, може да чуете от прикачения звуков файл )

През лятото на тази година Общинският съвет в Пловдив одобри тегленето на дългосрочен общински дълг в размер на 14 200 000 евро. Въпросният кредит е пети поред, тъй като Община Пловдив има следните дългосрочни дългове: облигационен заем в размер на 25 564 594 евро, договорен на 21.08.2006 г. от тогавашния кмет Д-р Иван Чомаков. Този заем е известен на пловидвчани като „50-милионният”. Два кредита от фонд „Енергийна ефективност” по договори от 2009 г. за  близо 500 хил. лева и за 305 хил. лева, както и един от фонд ФЛАГ в размер на над млн. лева. При вземане на заем и от 12 млн. лева по Джесика, каквото намерение има градската администрация, сумарният дълг ще достигне 100 млн. лева.

Това, което общината иска да тегли още е  втори заем от ФЛАГ в размер на 3,5 млн. лева, предназначен за подземния паркинг под езерото в Цар Симеоновата градина, както и спорният 30млн. заем

От Община Пловдив отново отказаха да участват на живо в дебата по темата в студиото на Дарик радио.