Проблемите на наркоманиите, употребата на алкохол и цигари от ученици със специални образователни потребности бяха дискутирни в Помощното училище в Плевен. Това съобщи психологът на учебното заведение Петя Марчева. Работната среща е част от проекта „Заедно срещу дрогата 2”. На нея са представени и дискутирани резултатите от проведена анкета с учениците със специални образователни потребности от Дом за деца и младежи с умствена изостаналост „Дъга” в село Згалево и Защитено жилище Плевен, които не са участвали в първото издание на проекта.
Целта на инициативата е да установят нагласите на учениците към употребата на алкохол, цигари и психоактивни вещества, степента им на разпространение, причините и превантивните действия за решаване на проблемите. Изследването ще помогне да се оформи адекватна картина на състоянието и на реалните рискове за здравето на подрастващите. Проектът „Заедно срещу дрогата 2” е продължение на миналогодишния проект, по който работи Помощното училище. Той е съгласуван от Областния център по наркотични вещества, финансиран от Община Плевен с методичната подкрепа от плевенския превантивно-информационен център по зависимости Плевен.
В превантивната дейност сред учениците ще бъде използван методът „връстници обучават връстници” и различни методи на неформално образование, в който дейностите по превенция ще се изпълнява от ученици, участвали в първото издание на проекта. Те са обучени и подпомогнати от училищния психолог и служителите от Превантивно-информационен център по зависимости Плевен. Лидерите доброволци ще бъдат обучени и напътствани по конкретната тема непосредствено преди провеждането на образователно занимание. Децата ще бъдат допълнително подпомогнати от училищният психолог при организирането на занятието и изработване на нагледните средства.
В анкетата са били включени 16 въпроса, съобразени с възрастовите особености на учениците, от които са анкетирани 26-тима. Резултатите сочат, че 61% от учениците смятат, че наркоманията е болест, която може и трябва да се лекува, със същото мнение са учениците и за наркоманите. Според близо половината от анкетираните, основната причина за употребата на наркотици е обвързана с факта, че всички в компанията го правят. Трябва да се подражава на останалите, за да бъдат приети от другите и да не останат изолирани. Подражанието е един вид застраховка за приятелство, допълват специалистите-психолози.
Впечатление прави, че сравнително по-голям процент - общо 88% от учениците, са наясно, че е лошо да се опита наркотик и само 12% допускат, че не е фатално да се пробва. Отправна точка в детските разбирания за справяне с проблема употреба на наркотици е на първо място съвет от възрастен човек, запазването на приятелството и консултирането със специалист по проблемите на наркоманиите. Категорично, обаче, 84% от анкетираните не знаят, че марихуаната е наркотик. Всички от участвалите в проучването деца са отговорили, че не са им предлагани наркотици.
Най-главният и важен източник за получаване на реална и достъпна информация остава училището, следвано от книги и филми за наркотиците. Според учениците, три са основните мерки, които трябва да бъдат взети, за да бъде решен проблемът с наркотиците. Най-голяма част от тях подкрепят идеята, че трябва да се наложат строги закони за производителите и разпространителите на дрога. 15% от анкетираните мислят, че трябва да се говори открито за проблемите на наркозависимите, а други 12% застават зад предложението да се създадат повече медицински служби за лечение на наркозависимите.