Етиен Абелин: Когато свирим с Клаудио Абадо, ние танцуваме Моцарт и Бетовен
Етиен Абелин: Когато свирим с Клаудио Абадо, ние танцуваме Моцарт и Бетовен / archive.dariknews

Нестандартен музикант ще гостува тази вечер на Плевенска филхармония. Това е диригентът, цигулар и новатор в разпространението на класическата музика Етиен Абелин от Швейцария.

Особен колорит в концерта, който ще се състои в зала "Катя Попова" от 19:00 часа ще внесе вълшебният звук на арфата в изпълнение на прекрасната Анжела Маджарова. Тя ще представи два танца за арфа и оркестър от Клод Дебюси. Публиката ще чуе още, увертюра "Фингалова пещера" от Менделсон и Симфония No.4 от П.И.Чайковски. Диригентската палка ще бъде в ръцете на Етиен Абелин.

Преди да започне изявата си като диригент Етиен Абелин свири главно като втора цигулка в оркестъра Моцарт-Болония на Клаудио Абадо, член е на "Густав Малер оркестър"и на "Люцерн фестивал оркестра", където е получил своя тренинг, преди да стане диригент на оркестър.

"Изключително съм щастлив да бъда в Плевен и прекарвам едно прекрасно време с вашия симфоничен оркестър. Впечатлен от музикантския дух, който срещам тук и от възможността да работя в различни стилове, които харесвам много и затова съм много щастлив от работата си в Плевен".

- Какво мислите за симфоничната музика изобщо в Европа и как бихте я сравнили с това, което става в България в този смисъл?

На много места в Европа има много здрави симфонични традиции и всяка от страните има специфично качество и звучене - нещо което го има и тук в България и което е прекрасно.

Например на Запад повече се представят исторически заложените изпълнителски традиции по отношение на начина, по който трябва да се изпълнява Моцарт или дори Менделсон например и това може да е обект на работа за симфоничните и за камерните оркестри в България. Аз усещам предизвикателството да се внесе този начин и подход - да се работи в тази посока.

- Как намирате атмосферата в Плевенска филхармония. Лесно ли се работи с музикантите?

Аз много силно се привързах към музикантите от Плевенска филхармония, защото в оркестъра има една много добра атмосфера с много усмивки и красиви и магични моменти, които смятам за много специални. Например днес групата на вторите цигулки в оркестъра ме изненадаха с малък подарък, който силно ме развълнува, защото те знаят, че аз най-често свиря в оркестър втора цигулка и сърцето ми е там. Всъщност подаръкът беше една голяма мартеница от името на цялата цигулкова група в Плевенска филхармония.

- Хрумва ли Ви нещо, което липсва тук - в България по отношение на симфоничната музика и имате ли идея, какво може да се добави и доразвие...

Мисля, че оркестрите предоставят достатъчно добър репертоар и не бих казал, че аз мога да дам някакви препоръки, но както казах преди, представянето на различните стилове от ранната музика на Моцарт, Хайдн, бароковата музика, където се свири с много малко вибрато и различни изпълнителски техники дава различен цвят и естетика на звука и това е нещо, на което може да е обърне внимание в България.
Смятам, че е добре да направим музиката по-танцувална и да открием танца в ранната музика и например, когато свиря в Болония с Клаудио Абадо, ние направо „танцуваме" Моцарт и Бетовен например.

От друга страна се чувствам като човек, който иска да внесе някои иновации в полето на класическата музика и по-специално с цел да се достигне до нова, по-млада публика. В тази връзка започнах в Швейцария мой цикъл от класически концерти, наречени "Клопс". Тук ние работим заедно с DJ и VJ, за да визуализираме също музиката в стилове като рок и джаз. По този начин ние създаваме нов опит и среда за една наистина нова публика...

Етиен Абелин Когато свирим с Клаудио Абадо ние "танцуваме" Моцарт и Бетовен
netinfo

Анджела Маджарова, която ще изпълни с Плевенска филхармония два танца за арфа и оркестър от Клод Дебюси сподели:
"Щастлива съм отново да бъда тук с Плевенска филхармония, защото това е един много добър оркестър, който за съжаление стои малко в сянка, но пък е много хубаво, че наскоро беше в зала „България" и всички чуха на какво е способен".

Както през целия си живот и сега прекрасната арфистка се занимава с арфата и вече има фирма, която представя френски арфи, които са сред първите в света. "Ще се радвам ако тези арфи, които вече са в България станат обект на повече хора или пък на оркестри, защото наистина са прекрасни".

Според Анджела Маджарова арфата не е много популярен инструмент, защото е обвит винаги в легенди и мистерии, а освен това е и доста скъп, но именно за това нейната фирма предлага и малки - келтски арфи, които са прекрасни, както за начинаещи музиканти, така и за хора любители, които биха искали да се занимават с инструмента за хоби.