Диригентът Кръстин Настев е оптимист за симфоничното дело в България
Диригентът Кръстин Настев е оптимист за симфоничното дело в България / archiv.DarikNews

 

Дни преди Великден, Плевенска филхармония изпълни сакралната творба на Росини "Стабат Матер". Концертът беше реализиран с подкрепата на община Плевен и Национален фонд Култура - програма "Дебюти". Пред плевенската публика пяха Нона Кръстникова - сопран, Галя Павлова - мецосопран, Михаил Михайлов - тенор и Александър Носиков - бас.Участваха още Общинският хор "Гена Димитрова" и Камерен хор "София, с ръководители Анелия Дечева и Мария Русева.

Диригент на концерта беше Кръстин Настев от Пловдив, който започва развитието си от диригентската школа на Крикор Четинян в АМТИ, след което завършва с отличие Музикалната академия в София, в класа по хорово дирижиране на проф. Мирослав Попсавов и класа по оркестрово дирижиране на проф. Пламен Джуров.

Участвал е в майсторските класове на Б.Апреа, Д.Рендзети, М.Шанахан, А. Хейзълдайн, В. Генчев, Ж. Ангелов, В. Казанджиев и Георги Димитров. В периода 2005-2011 е диригент последователно на  Оперите в Пловдив и Анталия , а от 2006 за два сезона дирижира и Хора на Пловдивските момчета "Стефка Благоева". Лауреат е на Международния конкурс за диригенти в Санкт Петербург- 2013. По настощем живее и работи в Испания.

Младият диригент Кръстин Настев гостува в студиото на Дарик:

Маестро, какви са впечатленията Ви от работата с Плевенска филхармония?

„За първи път дирижирам Плевенската филхармония и искам да поздравя всички колеги за труда и усилията, които положиха; за желанието им да направят концерта възможен. Приятно съм изненадан и ще се радвам в бъдеще отново да работим заедно.

Диригентът Кръстин Настев е оптимист за симфоничното дело в България
netinfo

Вие работите в някои страни извън България. Как стои въпросът със симфоничното дело там?

Мога да споделя първо впечатленията си от Турция например, зашото ни е съседка. Симфоничното дело там възниква малко по-късно, отколкото в България. Интересното сега е , че правителството в Турция отделя много пари за култура  и се грижи постоянно за музикантите. В региони, в които хората едва ли имат някаква симфонична култура, се откриват опери и се създават симфонични оркестри; консерваториите бълват кадри,а правителството има ангажимента да им осигури работни места. Какво се получава в България - това, което е създавано и градено с години,  управляващите ни политици занемариха и не обръщат никакво внимание на проблемите.

Добре - Турция като съседка на България, а какво се случва в Испания- член на ЕС?

Испания е все пак една стара култура. Много от нещата в световната музика тръгват именно от там. В този смисъл, хората ценят и поддържат това което имат.
Разбира се в условията на една световна финансова криза и там има някои ограничения, но те не са за сметка нито на качеството, нито на броя музиканти. Мисля, че няма особено видими признаци секторът да е засегнат сериозно.

Важен въпрос, макар и разположен напред във времето е този за публиката, особено за младите ценители на симфоничното изкуство. Няма ли опасност то да остане един ден без своята публика?

Не, това изкуство няма да остане без публика. Имах възможността да присъствам на образователния концерт, който Плевенската филхармония изнесе по време на престоя ми и бях силно впечатлен и  изненадан да видя залата пълна с деца. Ето, усилия се правят. Това е начинът да се възпита бъдещото поколение. Прекрасната водеща и оркестъра дадоха всичко от себе си, за да представят една панорама на музиката и танца. Считам, че когато децата веднъж влязат в залата и бъдат „въвлечени" изкуството, няма начин да не остане силно впечатление и траен отзвук в тяхното съзнание.

Вие получихте престижна награда в Санкт Петербург, поканиха ви за участие в жури.

Да, така е. Догодина ще бъда част от международното жури на Световния хоров шампионат в Санкт Петербург. Изключително съм впечатлен от Русия и искам да кажа, че в България се знае много малко за това, което се случва там. Жалко е, че в днешно време мнението ни  за Русия  се формира единствено от политическите настроения, а Русия също е стара култура, с изключителен потенциал.

Санкт Петербург е феноменален град, където улиците са един отворен музей. Изкуството е навсякъде.
Признанието, което получих там като музикант, е признание и за цялата българска диригентска школа. Аз и моята колежка Донка Митева, както се казва, обрахме наградите...