Според съдът, прокуратурата е разследвала Атанас Янев формално и необективно
Според съдът, прокуратурата е разследвала Атанас Янев формално и необективно / Дарик Кюстендил, архив

Кюстендилски окръжен съд отмени постановлението на Кюстендилска окръжна прокуратура, с което бе прекратено наказателното производство срещу бившия кмет на Атанас Янев. Досъдебното производство бе за престъпление по  чл.254А, ал.1 НК- Длъжностно лице, което в нарушение на бюджетен закон или подзаконов акт по прилагането му се разпореди с бюджетни средства или със средства с целево предназначение не по предназначението им, се наказва с лишаване от свобода до три години. Делото бе по жалба на кметът на Дупница Методи Чимев.

Съдът, под председателството на Пенка Братанова връща делото на прокуратурата за изпълнение на указанията, дадени в обстоятелствената част на определението. То може да се обжалва или протестира пред  САС от   в 7- дневен срок.

Досъдебното производство е образувано срещу Атанас Янев затова, че като длъжностно лице- кмет на Община Дупница и първостепенен разпоредител с бюджетни кредити, в нарушение на Закона за Държавния бюджет и Постановление на Министерския съвет се е разпоредил с бюджетни средства, получени от държавния бюджет с целево предназначение- финансиране на училищата на територията на Община Дупница, вследствие на което към месец 12.2012 г. е забавено  изплащането на дължимите към училищата средства, в размер на 93 444, 33 лева.

Установено е, че Общината е превеждала суми или в непълен размер на различните учебни заведения, или изобщо не е превеждала за определени месеци или  преводите са извършени  в нарушение на 7- дневния срок, определен от Постановление на МС № 334/29.12.2010 г. Получените субсидии са използувани за местни дейности.

Прокуратурата констатира, че сумите превеждани за делегирани дейности от републиканския бюджет за фонд „Образование" и приходите от местни дейности на общината постъпвали в една и съща сметка. Към момента на разходване на средствата, от същата сметка за разплащане на конкретни разходи по местни дейности не можело да се разграничи точно от кой източник са формирани. Поради тази причина не можело да се установи от сумите за целевата субсидия, задържани за функция  „образование" конкретно, какви местни дейности са финансирани.

Въз основа на тези установени по делото факти, Кюстендилска окръжна прокуратура е направила извода, че "доколкото не можело да се установи кое разпореждане на Кмета на Община Дупница осъществява изпълнителното деяние и накърнява бюджетните средства, то наказателното производство следва да се прекрати".

Според настоящият съдебен състав, "проведеното разследване е едностранно, формално и необективно, налице е непълнота на доказателствения материал и в този смисъл постановлението се явява необосновано и незаконосъобразно".   Съдия Братанова посочва, че разпита на основни свидетели по делото- счетоводител на общината, заместник- кмет и др., все служители със счетоводни функции е изключително повърхностен и фрагментарен.

По тези съображения съдът счита, че "разследването е проведено  формално и едностранно и е налице непълнота на доказателствения материал, доколкото именно посочените по-горе обстоятелства са останали неизяснени и неизследвани, а това следва да бъде сторено  чрез съответните доказателствени способи за това. Едва след изчерпване на доказателствените източници и изясняване на фактическата обстановка по делото, следва да бъде извършена преценка дали са налице основания за прекратяване на производството. В този аспект атакувания прокурорски акт е необоснован  и следва да бъде отменен, като делото  бъде върнато на прокурора, за изпълнение на дадените указания, във връзка със събирането на доказателства и прилагането на закона.