Авторите на новия Закон за образованието се опитват да променят формата, но не и съдържанието
Авторите на новия Закон за образованието се опитват да променят формата, но не и съдържанието / DarikNews.bg, архив

Интервю с компетентен в областта на образованието и интересен събеседник предлага вестник "100 вести" днес.

Председателят на Общинското училищно настоятелство в Габрово Магдалена Василева е бивш директор на училище и в момента работи в образователна структура и продължава да следи какво се случва в системата на българското образование.

Според нея новият Закон за предучилищното и училищно образование има редица недостатъци, които произлизат от факта, че съставителите му се опитват повече да променят формата, вместо съдържанието.

Магдалена Василева смята също, че училищните настоятелства, изграждани с години и вече наложени в общественото пространство, можеха да бъдат натоварени с допълнителни функции и да изпълняват ролята на обществени съвети, вместо да се изграждат наново паралелни структури.

"Учебното съдържание няма право да отнема детството", смята Магдалена Василева

"Аз съм споделяла неведнъж, че Министерството на образованието, депутатите, които са ангажирани с промени в системата на образованието, години наред вървят в посока промени във формата, а не в съдържанието.

Променя се формулировката, а всички бягат от учебното съдържание. Преди да бъде променен един закон, а този е много обширен, трябва да се обърне внимание точно на тези неща. Като пример, че се обръща внимание на формата, а не на съдържанието, мога да посоча именно въвеждането на обществените съвети и паралелното съществуване на училищните настоятелства, които датират от първите години на демократичните промени.

В Габрово смея да твърдя, че почти няма детско и учебно заведение, в което да няма изградени училищни настоятелства и съвсем неоснователни са коментарите от страна на някои министерски чиновници, че те са се били превърнали в сдружения за събиране на средства за облагодетелстване.

Ако вярват, че са защитени, хората ще се намесят при агресия, казва Магдалена Василева

Общинското училищно настоятелство през годините, когато се създаваха и регистрираха тези настоятелства, е било партньор на Обществения дарителски фонд в Габрово и благодарение на това успя да реализира редица благотворителни инициативи и проекти в помощ на детски и учебни заведения.

Тези родители, които са включени в настоятелствата, те нямат право да бъдат включени в обществените съвети. Аз съм убедена, че ръководствата на училищата са подходили много прецизно при изграждането на обществените съвети, но дори за тези ръководства това е още един допълнителен ангажимент.

Не бих искала да бъда крайна, но заради един закон да има две паралелни обществени структури като съветите и настоятелствата, ми се струва безсмислено".