Директорът на КЦ Двореца Жени Михайлова /вляво/ и проф. Пламена Рачева
Директорът на КЦ Двореца Жени Михайлова /вляво/ и проф. Пламена Рачева / Дарик Добрич
Художникът е сред малкото български творци, постигнали признание в меката на изкуствата Париж
В галерия “Тихото гнездо” на Културен център “Двореца” – Балчик, бе открита изложбата „Директно от Париж”, която представя малко познати  сериграфии и литографии на Боян Райнов. Представени са 17 творби, между които портрет на баща му Николай Райнов и на съпругата му Стела.

Синът на един от най-значимите писатели на българската литература и култура Николай Райнов, е от малцината български художници, чието изкуство е познато и високо оценено в Париж. За творчеството му са писали известните френски критици и интелектуалци Дора Валие, Морис Брюзо, свeтовно известния поет Рьоне Шар и Кристиан Зервос, импресарио на Пикасо.

изложба Боян Райнов
Дарик Добрич

„Боян Райнов е един от малкото български художници, които постигат голямо признание в меката на изкуствата – Париж. За него пишат едни от най-големите критици, галеристът на Пикасо издава една серия от негови литографии. Известен е е обаче преди всичко в Париж със своите скулптури и е носител на много награди. В две от предградията на Париж има негови монументални творби, има и площад, кръстен на неговото име”, подчерта изкуствоведът проф. Пламена Рачева.

изложба Боян Райнов
Дарик Добрич

Боян Райнов става известен в Париж през 1945 г. с изложбата си в галерия “Ариел”, в която показва цикъл цветни рисунки към книгата на Пол Елюар “Зверовете и красавиците”. За тях Дора Валие пише “Ах! Рисунките на скулпор! Те винаги говорят много за творбата, те вече имат масата, имат ритъм, улавят светлината. Те вече са тримерни...”. Завършил скулптура в Художествената академия в София през 1945 г., установил се в Париж, Боян Райнов като цяло в изкуството си се стреми да постигне или да изрази перфектната завършеност на творбата. В стила на произведенията му, известният френски критик и галерист Кристиян Зервос, импресарио на Пабло Пикасо открива, че пластичните форми са предадени в развитие – свободно, леко, т.е. с онази артистична лекота на естетическата емоция, която не познава граници за въображението, и която не отнема от дълбокото им значение и идентичност. В изложбата са включени някои от литографии на рисунки от 1940-1942 г. издадени в албум от Кристиян Зервос, които са представени в галерията му “Кайе д'Ар” през 1972-1973 г. Особенно ценни са сериграфиите от 1971 г. които художникът прави към ръкописните текстове на френския поет Рьоне Шар.  

Изложбата представя сериграфии /източна техника на отпечатване върху копринен екран/ и литографии, създадени 1940-45 година.