Димитър Христов е фотограф и художник.
Димитър Христов е фотограф и художник. / dariknews.bg
Димитър Христов е световно известен със своите фотографии на коне. Освен при колекционери, изображенията са на кориците и на редица книги. Също така е и художник, увлечен е и от музиката. А между любимите си неща той открива взаимодействие. Така създава приложение, което превръща картините в музика. Идеята за музиката на картините Димитър развива повече от 3 години. Но има основи назад в живота му. След дългогодишни занимания с цигулка и китара, както и с рисуване и фотография, той вижда допирните точки, които ги свързват.

Приложението Vivid Harmony е достъпно за всички потребители на Андроид устройства и е свободно за сваляне. Анализ на изключително много визуални изображения и на много музикални творби, което всъщност беше изключително интересно. Целият процес на звукоизвличане, на цветноизвличане е много интересен, казва той и споделя, че основа на това изследването на взаимодействието между цветове и музика идва от творчеството на Паул Клее.

Приноса му в изкуството, това, което е направил за познанието за цвета, което е достигнало до нас, се сравнява с това, което е направил Нютон във физиката. Така че на мен ми бе изключително любопитно да надникна в творчеството му по един друг начин. Картините му звучат невероятно – има суинг, там има джаз, там има толкова интересна смесица от стилове – като хармония, като игра с цветовете, със стойностите. В случая когато извличаме звук от цвят се получава игра с музикалните стойности, казва той.

Димитър Христов е фотограф и художник.
dariknews.bg

Основата на разработката стъпва върху цветното и музикалното колело. Когато си говорим за цвят е важно да знаем, че имаме три основни цвята, имаме още три, които са вторични – те образуват основното цветно колело, което е от 6 цвята. Те самите създават, смесвайки се, третичните цветове, които са 12 на брой. Тези 12 цвята образуват едно наистина годно за използване цветно колело. Съответно – имаме 12 музикални тона, когато и тях поставим в колело подобно на цветното и съпоставим двете колелета, вече ние бихме могли да ги транспонираме едно спрямо друго, обяснява принципа Димитър.

По този начин може да си композираме на място, докато стоим в парка, с цветето, което сме заснели преди малко, казва Димитър.  Колкото гениално, толкова и просто – не колкото, разбира се, алгоритъмът, който изчислява всичко.  Софтуерът работи на този принцип – анализира изображението, извлича съответните цветни стойности и ги съпоставя с музикалното колело. От този момент нататък всеки човек може сам да ги транспонира, ако желае, тъй като ако в заснетото изображение или снимката, която сме му подали има по-малко цветове на брой, естествено тя би могла да принадлежи към повече тоналности, обяснява Димитър.

Освен забавната страна на приложението, то всъщност е доста ценно за сценичните изкуства. Там, където имаме преплитане между цвят и звук. Вариантите са много,но крайната цел е постигане на максимално въздействие, цялостно усещане, взаимодопълване и когато то бъде достигнато, естествено и резултатът е пълен- завършен, казва Димитър.

Признание за откритието ми идва и с поканата от Художествената академия в София, на която самият той е възпитаник, за лекция. Темата с цвето- и звукоизвличането обаче далеч не е изчерпана за Димитър – и скоро ще има продължение.