На спешния номер, покриващ областите Варна, Добрич, Шумен и Търговище, се получават средно по 3000 обаждания денонощно. Над 2000 от тях не са за реални инциденти или случаи, в които е нужна намесата на институциите. Повечето от лъжливите обаждания са на хора, които проверяват дали системата работи, обясни Вълев.
Районният център 112 във Варна заработи в 8 часа на 30 септември. Там работят 43 души, от които 32 оператори и 9 координатори. Те дават смени, в които попадат по 8 оператори и 2-ма координатори. Подбират се така, че в една смяна да попадат владеещи най-говоримите европейски езици, обясни главният директор на “Национална система 112” Стоян Граматиков.
Обаждания на телефон 112 могат да се правят и от мобилен телефон без SIM-карта, както и при заключена клавиатура, обясни Граматиков. Системата за локализация на обажданията ще позволява да бъдат открити загубени в планината хора. В момента възможностите за локализация на обаждания от GSM са сведени до определяне на клетката на съответния мобилен оператор, което в населените места е до 50 метра, а извън тях – до 30 километра. Ще поискаме мобилните оператори, от чиято система за локализация се ползва информация, да усъвършенстват възможностите си до локализация в рамките на 20-30 метра, обяви още шефът на националната система.
Обажданията от аналогов стационарен телефон в момента пък се локализират до населено място. Граматиков призова гражданите, които ползват услугите на телефон 112, да бъдат точни в обясненията за разположението - своето или на съответния инцидент.
Старите телефонни номера като 150, 160 и 166 ще останат активни още дълго време. Те обаче ще бъдат пренасочени към новия спешен телефон, заяви още шефът на Национална система 112.