Руска Бояджиева: Проектът за интегриран градски транспорт ще преобрази Бургас
Руска Бояджиева: Проектът за интегриран градски транспорт ще преобрази Бургас / Красимир Калудов
Руска Бояджиева: Проектът за интегриран градски транспорт ще преобрази Бургас
44208
Руска Бояджиева: Проектът за интегриран градски транспорт ще преобрази Бургас
  • Руска Бояджиева: Проектът за интегриран градски транспорт ще преобрази Бургас

До какъв етап е стигнал пилотният за страната и за Югоизточна Европа проект „за интегриран градски транспорт" ?

През последните дни кметът и общинската администрация бяха подложени на канонада от обвинения от страна на опозицията, като най-големите атаки бяха насочени именно срещу ключовия проект, по-точно срещу процедурата за избор на фирма доставчик на нови автобуси.

И така...какво се случва с идеята и стратегията за транспортна „революция" в Бургас.

Как общината си партнира с европейските органи и консултанти по програмата „Джаспърс".

Нистина ли ще си останем със старите автобуси? Провален и дисредитиран ли е проектът заради спряната процедура и ...

И...беше най-логично да излезем извън рамките на политическото говорене и да потърсим експерт.

За всичко свързано с проекта за интегриран гравски транспорт, който е без аналог в Югоизточна Европа потърсихме информация от директора на дирекция „Евроинтеграция" в община Бургас г-жа Руска Бояджиева.

Припомнете с накратко каква е същността и какви са целите на този проект.

Истинската цел на този проект е от неговите резултати да се ползват гражданите. Това, което виждате в момента като качество на транспортната услуга, като възраст на автобусите, ще бъде на 100% променено. Истинският резултат и полза всъщност ще бъде такъв, че гражданите и гостите на Бургас ще е возят не в 25 год. автобуси, а в едни нови, комфортни и издържани според стандартите на ЕС и на модерния транспорт.

Самият проект предвижда изграждането на качествено нова транспортна схема, нова като разположение, честота, скорост, качество и достъпност. Така че истинкият ефект и важността е, че този проект ще промени изцяло облика на града  и ще донесе полза за неговите граждани.

Това е прекрасно, но и без такива пилотни проекти много общини си закупуват нови автобуси. Тогава каква е разликата между нашата община и другите?

Новото в целия проект е, че тук говорим за цялостна модернизация на транспорта. Закупуването и подмяната на автобусния парк е много малък компонент от онова, което предстои да се случи.

Имаме цялостна модернизация на транспортната инфраструктура, която включва нови терминали в автогара „ Юг" и терминал в к-с „Меден рудник". Това включва подобряване на самата улична инфраструктура, по която ще се движат тези автобуси, подобряване на достъпността на спирките, реконструкция на депото, което ще ги обслужва. Всичко това, свързано с транспорта, плюс интергрирането на цял набор от мерки ще способства и за използването на други видове транспорт, които ще подобрят безопасността.

Например като построяването на пасарелски, т.е пешеходни мостове, на ключови и кризисни места, където има конфликт междудвижението на пешеходци и автомобилния трафик.

Свързано е и с изграждането на двайсеткилометрова мрежа от велосипедни алеи, което е уникално, защото ще предложи цялостно градско решение за достъпност на средата.

С един проект, с едно финансиране, ние сме се опитали да обхванем всички аспекти на градската транспортна мрежа.

Означава ли това, че след реализацията на този проект, община Бургас ще бъде принудена да го „надгражда"?

Когато една технология се рализира, колкото и иновативна да е тя, започва да се мисли за нейното надграждане.

Имаме планирани няколко предпроектни проучвания, които са свързани с известната на всички „Би Ер Ти" система, т.е системата за бързи атобусни линии

Имаме и едно предпроектно прочуване, което предвижда изграждането на буферни паркинги, защото е ясно, че за да предизвикаме хорта да слезнат колите и да се качат на автобусите, трябва да дадем възможност тези коли да се паркират някъде.

Разбира се онова, което си говорим и обсъждаме още от самото начало, е да се обследва  възможността за изграждане на бъдеща градска железница.

От края на 2008 год, когато стартираха обществените обсъждания, голямата идея, която подкрепиха много бургазлии, беше градският транспорт да бъде основан на електрически транспорт, т.е да се базира на изграждането на „Ел Ер Ти", лека градска железница

Нашите проучвания тогава показаха, че едно подобно начинание като инвестиция е изключително скъпо и на този етап от гледна точка на мащабите на града и броя на населението все още е необосновано.

Затова преминахме към този вариант на изграждане на бърза автобусна линия, която може да послужи като преход между автобусен траснпорт и градска железница, защото бързата автобусна линия, която разчита на отделянето на специални трасета, резервира по този начин място и пространство, върху което може да се гради градска железница.

Този проект като замисъл се реализира с поглед в бъдещето.

До какво ниво е достигнал проектът за интергиран градски транспорт, в последно време се мълви, че е спрял...

Проектът върви с доста добри темпове. Първият етап е подотовката на тръжните процедури. Това е доста тежък процес, който отнема доста време, но това е законодателството, това са европейските директиви, с които трябва да се съобразяваме.

В момента се подготвят тръжните процедури по два от ключовите компонента. Едната е избор за звено на управление на проекта и другата е процедурата за проектиране на бързата автобусна линия, която е гръбнакът, философията на самия порект

Техническите задания и документацията са почти готови, на финален етап са.

Предстои им съгласуване с управляващия орган на оперативната програма, тъй като това са правилата и ние силно се надяваме, че през есента ще можем да ги тези процедури.

Какво се случва  с автобусите. Има обвинение, че обществената поръчка е компроментирана и спряна и по този начин се забавя   проекта?

Истината е, че поръчката е спряна  и това не е някава тайна...

Спряна е заради нарушения ли, заради нарушения на закона?

Истинската причина е, че ние сами открихме, че част от условията на процедурата  не съответстват на една нова директива на ЕС., която влезе в сила през декември 2010 год. За да разсеем всякакви съмнения, трябва да кажем, че процедурата беше подготвена от екип на община Бургас, т.е за нейната подготовка не се изразходвани нито европейски средства, нито може да става въпрос за умисъл за усвояване неправомерно на пари по проекта. Поръчката беше готова  през декември 2010 и изпратена за съгласуване на управляващия орган и на Агенцията по обществени поръчки. След като беше подготвена, тогава влезе в сила директива „93" на ЕС, която точно и подробно описва какви трябва да бъдат методиките за оценка и техническите изисквания именно при възлагане на поръчки за закупуване на транспортни средства.

Имемно с оглед на приложението на тази директива, която въвежда като ново условие в методиката за оценка да се включи като показател и консумацията на гориво, беше спряна от община Бургас процедурата за доставка на автобуси за масов градски транспорт.

Това по закона за обществените поръчки е  изключително право на възложителя и това е решение на община Бургас.

Нито за момент не сме дали повод  на някой да се съмнява, че нашият стремеж е тези процедури да бъдат подготвени в максимална степен съобразно изискванията на европейските директиви и националното законодателство.

В момента, когато стана ясно, че тази европейска директива е факт, възложителят община Бургас официално взе решение да прекрати тази процедура.

Прекратяването е съласувано и с управляващия орган на оперативната програма. Всичките заинтересувани страни се съгласиха, че е най-добре за самия проект тази процедура да бъде върната за доработване  и обявена официално отново, вече съобразена с новите европейски изисквания в максимално кратки срокове.

Това е истинската причина за прекратяването. Нищо страшно не се е случило, нито това фатално ще се отрази на сроковете на изпълнение на проекта, защото това което приоритетно трябва да се случи е строежът на бързите автобусни лини, по които ще се движат бързите автобуси.

Какво следва?

Следва избор на изпълнител, сключване на договори, проектиране на тези бързи автобусни линии, след което нова тръжна процедура вече  за избор на изпълнител  на строител, който ще изгради бързата автобусна линия.

Паралелно с това започваме подготовка на тръжната процедура за интелигентни системи за управление на трафика, което включва изграждане на информационни системи по спирките  и по самите автобуси, включва управление на светофарите, за да се осигури приоритет на автобусите. Тоае  е другият важен компонент

...и започва изграждането на самата вторична транспортна  инфраструктура, т.е депото и двата термила, които споменах.

В рамките на тази поръчка за проектиране на бързите автобусни линии е включено и  проектиране на велосипедните трасета.

Кога се очаква да приключи изпълнението на този проект?

Ако нашите планове се осъществят, така както са замислени, строежът на бързите автобусни линии се надяваме до края на 2012 год. да бъде готов. Парелелно ще върви изпълнението на всички компоненти, за които споменах .

Официалният край на проекта е предвиден за 30 ноември 2013 год.

Тогава ще се радваме на модернизираната градска транспортна система в пълния  и обем.