Камерна опера – Благоевград пренесе 19 век чрез „Кармен” във фоайето на общината. Дни, преди премиерата на една от най-пламенните опери на благоевградска сцена, солистите на Камерна опера потопиха благоевградчани в драматичното настроение на Жорж Бизе чрез флашмоб. За минути Кармен се появи в община Благоевград и изпълни пространството с невероятния си глас.
Кратките фрагменти, които оперните артисти изпълниха пред публика, бяха подготовка за премиерата на операта на Бизе в Благоевград, която ще се състои на 13 декември от 18. 30 часа в зала „Яворов”. В ролята на Кармен, благоевградчани ще видят Гергана Янчева, като Дон Хосе ще се предреши Юрий Николов, Ескамилио – Петър Данаилов – гост, Микаела– Теодора Петрова, Цунига ще бъде Ботьо Янчев.
Операта „Кармен” е една от най-известните в света. Тя е поставяна на всички световни оперни сцени. „Кармен“ е едно от най-големите постижения във френската музика от втората половина на XIX век. Тя е дълбоко реалистично произведение, изпълнено с драматизъм. Музиката на операта е наситена с живот и кипящи страсти. Написана е в духа на испанския музикален фолклор, но въпреки испанските теми, взети от песенното богатство на този народ, музиката на Жорж Бизе е истинско френско изкуство.
Операта „Кармен“ е поставена за пръв път на 3 март в Париж. Премиерата претърпява провал. Още на генералната репетиция в залата на „Опера комик” отиват много музиканти и критици, които се изказват отрицателно за произведението. „Колко вярно, но колко неприлично е всичко!“ — отбелязва критиката за „Кармен“. Бизе е обвинен в безнравственост. На 23 октомври същата година , пет месеца след смъртта на автора й, „Кармен“ е изнесена във Виена с изключителен успех. Оттогава тя не слиза от сцените на оперните театри в цял свят.
Действието на операта се развива в Севиля и околностите й . Драмата се появява между красивата циганка Кармен, младият подофицер Дон Хосе, тореадора Ескамилио и чистата селска девойка Микаела. Основната движеща сила в цялата опера е любовта на Кармен с Дон Хосе, а впоследствие и с Ескамилио. Тъкмо там се намесва и ревността, която предопределя трагичния финал на операта.