След 10-15 години ще имаме нужда у нас от специалисти по роботика и по интегрални схеми за квантови компютри, като университетите трябва да поемат риска за откриването на тези и други нови специалности. Това заяви на пресконференция за промените в Закона за висшето образованиезаместник-министърът на образованието и науката Николай Денков.
По думите му статистиката показва, че в последните 15 години специалностите във висшите училища у нас са се увеличили близо два пъти, но резултатите от рейтинговата система на университетите показват, че повечето от студентите, завършили тези специалности, нямат добра реализация на пазара на труда.
България остава без машинни специалисти и електроинженери, алармират преподаватели
Сега във всички държавни и частни висши училища в България се обучават около 240 000 студенти в 52 професионални направления, в които има над 3000 специалности, каза директорът на дирекцията "Висше образование" в просветното министрество Мария Фъртунова. Тя добави, че преди 15 години специалностите са били почти наполовина на сегашните, но отново в 52 професионални направления. Целта е чрез промените в закона да се стимулират висшите училища, като в тези 52 направления да има "гъвкавост и динамичност за търсени специалности, за които пазарът на труда и обществото изпитват нужда", коментира Фъртунова.
Половината от професиите изчезват до няколко години
Заместник-министър Денков каза, че приоритетни са инженерните специалности, специалностите, свързани с информационните технологии и педагогическите специалности, тъй като в следващите десет години 50 процента от учителите ще са в пенсионна възраст. Пример за защитени професии могат да са тези на филолозите и преводачите на екзотичните езици - арабски и източноазиатски, но за тези професии ще има методика, създадена по определени критерии, обясни Денков.
Новите технологии намаляват шефските места
Промените в ЗВО предвиждат да се повиши финансирането на университетите според реализацията на студентите и качеството на образованието, което се предлага. Сега висшите училища се финансират предимно според броя студентите, които обучават. Според последните данни от рейтинговата система на висшите училища у нас 52 процента от завършилите висше образование работят на позиции, които не изискват такова образование, каза заместник-министър Денков. Той уточни обаче, че преобладаващата част от работещите на позиции, изискващи висше образование, работят по специалността си.
Източник: БТА