Може ли (и колко) да се икономиса, ако изключим климатика? Да, може, е краткият отговор, но дали има смисъл, ако се движите на магистрала и се охлаждате с отворен прозорец?
Модерният автомобил е оборудван с редица системи, без които не бихме могли да си представим личното си превозно средство. Но всички тези системи използват енергия, а тя влияе пряко върху разхода на гориво. На фона на цените на горивата на бензиностанцията, въпросът с колко се вдига разходът при включен климатик, отново става актуален.
Енергията за бордовите системи в автомобила се черпи от генератор, който има пряка връзка с коляновия вал на двигателя: оборотите му се вдигат, с това и разходът на гориво. Но какви са конкретните цифри?
Тест, проведен от германския клуб ADAC, показва, че климатикът на Skoda Octavia използва толкова енергия, за генерирането на която се изразходва 0,43 л бензин на час.
Пестеливата страна на потребителя излиза на преден план и много често по българските магистрали виждаме хора, които карат със 130-140 км/ч и отворен прозорец(и).
Няма да коментираме факта, че в този случай не можеш да си чуеш собствените мисли. Но създадените зони с понижено налягане в автомобила оказват отрицателно влияние върху скоростта на движение. В резултат на това разходът на гориво се увеличава, дори може да надхвърли консумацията от климатика.
Руското издания „За рульом” е провел свой тест с дизелов Ford Focus 1,8 TDCi и бензинова Lada Kalina 1,6. При скорост на движение 90 км/ч, Kalina изразходва 5,5 л/100 км без климатик. Ако се отвори прозорец, разходът се качва с 0,1 л/100 км. Но при покачване на скоростта, разходът скача с повече. При 110 км/ч той се увеличава д 0,35 л/100 км, при 120 км/ч – с 0,5 л/100 км.
При дизеловия Ford Focus ситуацията е идентична. При 90 км/ч разходът се увеличава минимално, но при 120 км/ч и отворен прозорец – увеличението е с 0,4 – 0,5 л/100 км. При 130 км/ч обаче разходът скача с 0,6 – 0,7 л/100 км.
Става ясно, че пестенето на гориво от изключен климатик има смисъл само при ниски скорости, до и под 90 км/ч.
Експертите на ADAC уточняват, че има и други начини за икономия на около 0,5 л гориво, ако бъдат изключени други консуматори в интериора.
Вентилацията изразходва от 50 до 250 Вт в час, късите светлини на халогенни фарове – още около 150 Вт, чистачките по време на дъжд изразходват около 50 Вт (но пък тях няма как да ги изключите, ако вали), подгревът на задното стъкло — от 100 до 200 Вт, подгревът на челното стъкло - около 500 Вт в час, подгрев на седалка — 100 Вт. Взети всички заедно, тези консуматори вдигат разхода с около 0,4 – 0,6 л/час. През зимата и интензивно ползване на различните подгреви в автомобила, разходът може да скочи с до 1,5 л/час.
Модерният автомобил е оборудван с редица системи, без които не бихме могли да си представим личното си превозно средство. Но всички тези системи използват енергия, а тя влияе пряко върху разхода на гориво. На фона на цените на горивата на бензиностанцията, въпросът с колко се вдига разходът при включен климатик, отново става актуален.
Енергията за бордовите системи в автомобила се черпи от генератор, който има пряка връзка с коляновия вал на двигателя: оборотите му се вдигат, с това и разходът на гориво. Но какви са конкретните цифри?
Тест, проведен от германския клуб ADAC, показва, че климатикът на Skoda Octavia използва толкова енергия, за генерирането на която се изразходва 0,43 л бензин на час.
Пестеливата страна на потребителя излиза на преден план и много често по българските магистрали виждаме хора, които карат със 130-140 км/ч и отворен прозорец(и).
Няма да коментираме факта, че в този случай не можеш да си чуеш собствените мисли. Но създадените зони с понижено налягане в автомобила оказват отрицателно влияние върху скоростта на движение. В резултат на това разходът на гориво се увеличава, дори може да надхвърли консумацията от климатика.
Руското издания „За рульом” е провел свой тест с дизелов Ford Focus 1,8 TDCi и бензинова Lada Kalina 1,6. При скорост на движение 90 км/ч, Kalina изразходва 5,5 л/100 км без климатик. Ако се отвори прозорец, разходът се качва с 0,1 л/100 км. Но при покачване на скоростта, разходът скача с повече. При 110 км/ч той се увеличава д 0,35 л/100 км, при 120 км/ч – с 0,5 л/100 км.
При дизеловия Ford Focus ситуацията е идентична. При 90 км/ч разходът се увеличава минимално, но при 120 км/ч и отворен прозорец – увеличението е с 0,4 – 0,5 л/100 км. При 130 км/ч обаче разходът скача с 0,6 – 0,7 л/100 км.
Става ясно, че пестенето на гориво от изключен климатик има смисъл само при ниски скорости, до и под 90 км/ч.
Експертите на ADAC уточняват, че има и други начини за икономия на около 0,5 л гориво, ако бъдат изключени други консуматори в интериора.
Вентилацията изразходва от 50 до 250 Вт в час, късите светлини на халогенни фарове – още около 150 Вт, чистачките по време на дъжд изразходват около 50 Вт (но пък тях няма как да ги изключите, ако вали), подгревът на задното стъкло — от 100 до 200 Вт, подгревът на челното стъкло - около 500 Вт в час, подгрев на седалка — 100 Вт. Взети всички заедно, тези консуматори вдигат разхода с около 0,4 – 0,6 л/час. През зимата и интензивно ползване на различните подгреви в автомобила, разходът може да скочи с до 1,5 л/час.