/ БТА

Спиране за обяд или престой на сянка в аварийната лента под някой мост на автомагистралата е изключително рисково поведение на водачите и крие риск да завърши трагично. За това предупреди експертът по пътна безопасност Емил Панчев.

Преди дни съпрузи на 48 и 46 години загинаха в автомобил, спрян в аварийната лента на магистрала Тракия”. Колата им беше пометена от гастарбайтери с миниван “Фолксваген”, пътуващ към Турция.

Тази седмица започва издаването на глоби за пътни нарушения, заснети от тол камерите

По неофициална информация, след като колата им аварирала, семейството извикало пътна помощ. Не се споразумели обаче и пътната помощ си тръгнала. След известно време пак се обадили и извикали помощ. Когато тя пристига обаче катастрофата вече била станала.

Във връзка с този инцидент Емил Панчев повтаря пред NOVA правилата за безопасност по магистралата. Той обясни, че много често преминаващите през България чужденци имат сключени договори с техните клубове, които тук звънят на Съюза на българските автомобилисти (СБА) и те ги обслужват. Така обаче според Панчев се губи време.

Нов удар по нарушителите: Тол камерите ще ви следят дори и там, където не очаквате

„Понякога се спира в аварийната лента, защото на водача му е прилошало. Хората понякога спират изключително глупаво и неправилно на магистралата. Включително и контролните органи. Не се спазват основни правила за движение и спиране, което включва и спирането. То е забранено и опасно“, повтори пътният експерт.

„Много е опасно да се стои на магистралата. Ако се наложи, трябва да сложите триъгълника на минимум 100 метра зад автомобила и да чакате зад мантинелата“, припомни още експертът.

„Има хора, които обядват или стоят на сянка под някой мост на магистралата в аварийната лента и т.н. Хора, опасно е да стоите в автомобила, до него, пред него или зад него на магистралата. Ако нещо се наложи, трябва да се постави светлоотразителният триъгълник поне на 100 метра минимум както е по закон, за да се знае, че има спряно превозно средство. Не е достатъчно да пуснем аварийните светлини. Те са спомагателен орган. Съветваме всички хора да застават зад мантинелата“, обясни Панчев.

Двама министри проверяват управлението за данни за нарушения в аварийната лента

Той припомни, че загиналите близо до Пловдив са били в колата. „Трябва да се има предвид, че в колата човек може да загине от силния удар, както и от камшичния удар, който се нанася. Ако е голям автомобилът, може да мине и директно през колата ви“, добави пътният експерт. Той добави:

„В аварийната лента се шофира по различни причини, лошото е, че напоследък има случаи на катастрофи, когато вниманието на водача е отнето вследствие на ползването на телефон. Неволно автомобилът се отклонява вдясно и следва евентуален удар. Освен това всички виждаме, че има много опасни водачи, които карат с 200 км в час и шарят не само по аварийната, но във всички ленти, изпреварват всички. Има и водачи, които принудително отиват в аварийната лента примерно при спукана гума. Тогава е най-опасно и водачът тогава не може да контролира автомобила добре и стават жестоки злополуки. Не съветвам никого да шофира в аварийната лента. Смятам, че глобите ще научат тарикатите да не шофират там, тъй като те могат да получат и няколко глоби в рамките на едно пътуване“.

Контролните органи също нямат право да спират на пътното платно на магистралата, това се отнася и за полицията, и за ДАИ, отбелязва Панчев. Той обаче е виждал и добри примери, като полицейски автомобил, който има стрелки за извеждане на нарушителите по примера на други страни, в които има надпис „следвай ме“.

Двама души са загинали при тежка катастрофа на АМ „Тракия“

„Съветвам да има повече такива автомобили на Пътна полиция, които не да спират на магистралата, а в движение, застигайки нарушител, да го извеждат с помощта на светлинни сигнали и надписи на първата отбивка и да се вземат мерки“, коментира още експертът от СБА.

Точките, определени за рамките на системата на тол управлението по всички автомагистрали, са общо 49 - по „Тракия“, „Хемус“, „Струма“, „Европа“, „Черно море“ и „Марица“.

При първо нарушение при движение в лентата за принудително спиране без да има причина за това глобата е в размер на 1000 лева, три месеца лишаване от право на управление и отнемане на 10 контролни точки.

При повторно нарушение в рамките на изтърпяване на първото наказание санкцията се увеличава на парична глоба в размер на 4000 лв., лишаване от право на управление на МПС за 6 месеца и отнемане на 20 контролни точки.

Шофьорите имат възможност да представят доказателства пред административнонаказателния орган за причините, поради които са се движили в аварийната лента.

NOVA