От семеен бизнес "Лидъл" се превърна в световна империя, чийто собственик живее дискретно
От семеен бизнес "Лидъл" се превърна в световна империя, чийто собственик живее дискретно / iStock/Getty Images
Няма нови снимки на Дитер Шварц, нито подробности за него и за семейството му
Най-богатият човек в Германия е и един от най-непознатите. Едва ли има циркулиращи снимки на Дитер Шварц, милиардер, собственик на веригата супермаркети Lidl, пише испанският. „Ел Паис“.

Той никога не е давал интервюта, нито е искал да правят репортажи за него. Дори и в собствения си град, Хайлброн (Баден-Вюртемберг) много от съседите му едва ли биха го разпознали, ако излезе на разходка на улицата.

Не един журналист от големите германски медии се опита да разговаря с него или с хора от обкръжението му, за да се натъкне на стена от дискретност.
 

Една тайнственост, която Шварц е успял да запази дори в ерата на Twitter и Instagram. Неговата империя Lidl бе в новините тази седмица в Испания, след като съд принуди фирмата да изтегли от продажба всички бройки на успешния си евтин кухненски робот заради нарушаване на патента на Thermomix.

Дискретността не е необичайна черта сред големите богаташи на Германия, особено сред онези, които са натрупали капитала си в дистрибуторския бизнес. По същия начин и милиардерите, собственици на Aldi или Schlecker, са неуловими за медиите. Те и техните семейства.

Тайната на Шварц се дължи „отчасти на характера му, но също така казват, че той идва от известен страх от отвличания, тъй като през 70-те и 80-те години семействата на основателите на Аldi и основателя на Schlecker са претърпели подобни атаки”, припомня Ян Менде, журналист в Lebensmittel Zeitung, икономическо издание, специализирано в хранителния сектор.

За Шварц са известни няколко биографични бележки. Той е роден в Хайлброн през 1939 г., син на бакалина Йозеф Шварц, който с друг партньор, на име Лидл, е имал бизнес с плодове на едро.

След като завършва гимназия, той започва работа с баща си. През 1973 г. Шварц решава да открие първия супермаркет, имитиращ модела Aldi, който вече се разраства в цяла Германия, предлагайки ниски цени и голям избор от продукти.

Тъй като не иска да използва собственото си фамилно име, което означава "черен, черно", и така можеше да загатне за израза „черен пазар“, той реши да използва фамилното име на партньора на баща си, кратко и силно - Lidl.

За да избегне правни проблеми, той купи правата за него от пенсиониран художник и учител на име Лудвиг Лидл, когото откри, след като прочете негова статия в местния вестник. За което му е заплатил 1000 германски марки (около 500 днешни евро), според списание Focus.

Четири години след откриването на първия супермаркет, Lidl вече е верига от 33 магазина. През 1977 г. Йозеф Шварц умира, а синът му Дитер остава начело на компанията. Успоредно с разрастването на Lidl, Шварц започва друго бизнес начинание в света на дистрибуцията, в този случай верига от хипермаркети, наречена Kaufland.

Първият магазин се отваря в Некарсулм, до родния град на Шварц, а други скоро следват из цяла Източна Германия. Днес в Германия и в други страни има повече от 1200 хипермаркети Kaufland, а Lidl има 11 200 супермаркета в 29 държави. В Испания тя вече е извоювала третия по големина пазарен дял зад Mercadona и Carrefour.

Известно е също така, че Шварц е женен за съпругата си Франциска повече от пет десетилетия и че има две дъщери, също неизвестни на широката общественост и за които не е написано какво правят или каквито и да било подробности за личния им живот.

Изглежда, че тайната на семейството се разпространява и в отделите за комуникация на техните компании, които нямат силно желание да дават информация на медиите за основателя. Шварц се оттегли от ежедневния бизнес на 65 години, но оттогава продължава да контролира Schwarz Group, която включва Lidl и Kaufland. Прави го чрез фондация, която носи името му и е собственик на акциите на групата.

Шварц е най-големият меценат на своя град, подчертава вестник "Ханделсблат" в очерк по случай 80-тия му рожден ден.

Освен всичко друго, той финансира възстановяването на стара индустриална сграда, превърнала се в център, посветен на разпространението на науката. Неговата фондация популяризира образованието, науката и научните изследвания и наскоро дари средства за създаване на факултети в Техническия университет в Мюнхен.

Дискретният магнат натрупва нетен капитал от 36,4 милиарда (29,9 милиарда евро), според Forbes, което го поставя на 40 място сред най-богатите в света. Пред него в списъка има само още едно немско богатство: общото състояние на наследниците на Карл Албрехт, един от двамата братя, създали Aldi, конкурентната група супермаркети на Lidl. Подобно на Шварц, те също създадоха империя от скромен семеен бизнес, споделяйки до смъртта си (Карл през 2014 г ., Тео през 2010 г.) желанието да управляват състоянието си с упорита анонимност.

Общественият тв канал ZDF наскоро излъчи репортаж за историята на Lidl, който започва със следното изречение: „Дитер Шварц, феноменът, призракът“.

Репортери пътуваха до Хайлброн, за да попитат жителите му дали биха разпознали Шварц в една от малкото негови снимки, които се разпространяват. Повечето поклатиха глави. Те нямаше как да разпознаят собственика на четвъртата по големина група за разпространение в света.

Превод и редакция: DarikNews