Експерти по френското гражданско въздухоплаване, разследвали трагедията със самолета на германската авиокомпания Джърмануингс, разбил се във Френските Алпи преди една година, препоръчаха да се засили медицинският контрол на пилотите, предаде Франс прес.
Препоръката се съдържа в доклад със заключения от разследването, изготвен от френското Бюро за разследвания и анализи и представен на пресконференция в Бурже, близо до Париж. Бюро за разследвания и анализи извършва разследвания на самолетни катастрофи.
Андреас Лубиц търсел начин да се сдобие със смъртоносни лекарства
В доклада се потвърждава окончателно, че катастрофата със самолета на Джърмануингс е била умишлено предизвикана от втория пилот на самолета Андреас Лубиц, който е имал от психически проблеми.
Самолетът на германската авиокомпания Джърмануингс се разби във Френските Алпи на 24 март миналата година на път от Барселона за Дюселдорф. Загинаха всички 144 пътници и 6 души екипаж.
В доклада се посочва, че лекар е препоръчал две седмици преди катастрофата Лубиц да постъпи за лечение в психиатрична клиника, предадоха световните агенции. Лекарят обаче не е информирал авиационните власти за тази оценка на състоянието на Лубиц.
По този повод френските следователи призоваха за спешно разработване на нови правила за медицинските прегледи на пилотите и за установяване на изисквания към лекарите да информират властите в случай на констатирани психически и психологически проблеми у пилот.
Необходими са по-ясни правила, които да постановяват кога лекарите могат да нарушат лекарската тайна, заяви Арно Дежарден, един от експертите, натоварен с разследването на самолетната катастрофа.
Вторият пилот на разбилата се машина Андреас Лубиц в миналото се е лекувал заради депресия, припомнят агенциите. Разследването на катастрофата е установило, че той се е консултирал с десетки лекари в седмиците преди трагедията на 24 март миналата година. Но много от тези лекари не са информирали властите за безпокойството си за неговото психическо здраве.
Андреас Лубиц съзнателно разбил самолета на "Джърмануингс" през март 2015-а
Експертите са установили, че симптомите на Лубиц по онова време са съвместими с тези на психотична криза, каза Дежарден. Тази информация обаче не е била предадена на Джърмануингс. Самият Лубиц също не е информирал никого за безпокойството на лекарите. Така че никакви действия не са могли да бъдат предприети от властите или от работодателя на Лубиц, за да му се попречи да лети, посочи Дежарден, цитиран от Асошиейтед прес.
В хода на разследването на френското Бюро разследващите са открили и доказателства, че Лубиц, който е имал проблеми със зрението и може би се е страхувал, че ще загуби заради тях работата си, е проучвал в интернет методи за самоубийство, предаде Ройтерс.
В доклада на Бюрото се посочва, че менталното състояние на Лубиц не е породило никакво безпокойство у пилотите, които са летели с него.
В доклада се говори за липсата на ясни ръководни принципи в германските разпоредби как да се действа, когато заплаха за обществената сигурност надделее над изискванията за запазване на лекарската тайна за състоянието на пациентите.
Лубиц е летял въз основа на медицинско удостоверение, в което е имало предупредителна клауза заради криза на острата депресия, която той е преживял в периода август 2008 г. - 2009 г., припомня Ройтерс. Предупреждението посочвало, че сертификатът на Лубиц ще се счита за невалиден, ако той отново изпадне в депресия.
Френското Бюро за разследвания и анализи призова европейските власти да извършат като цяло повече проучвания за неспособността на пилотите да летят, особено когато са замесени и психически проблеми.
В доклада се съдържат и препоръки за затягане на правилата за последващите проверки на пилотите, които в миналото са имали психиатрични проблеми и които са били обявени за годни да летят.
В предварителния си доклад от разследването, оповестен през май миналата година, френското Бюро потвърди, че Лубиц нарочно е настроил автопилота на самолета за снижаване до сблъсъка с планинския масив, отбелязва Франс прес.
Анализът на черните кутии на машината позволи да се установи, че вторият пилот е останал сам в кабината и е отказал да отвори вратата на първия пилот по време на спускането на самолета, въпреки че екипажът на няколко пъти настоявал за това и въпреки ударите по залостената врата.
Европейската агенция за авиационна безопасност вече препоръча като предпазна мярка да има постоянно присъствие на двама души в пилотската кабина по време на полета. Тази мярка се прилага до голяма степен от европейски авиокомпании на доброволен принцип след катастрофата със самолета на Джърмануингс, но не поражда единодушно одобрение.
Пилотът Лубиц обиколил дузина лекари за две години
По повод годишнината от катастрофата голяма част от семействата на жертвите ще се съберат на 23 март на възпоменателна церемония в Марсилия, преди да отидат заедно на мястото на катастрофата. Германия и Испания изгубиха най-много свои граждани в тази трагедия - съответно 72 и 50, припомня Франс прес.
Разследването на френското бюро е различно от разследването за убийство, подето от френски прокурори, които се опитват да установят евентуална криминална отговорност за катастрофата на самолета, припомня Асошиейтед прес.
Източник: БТА