Изследване, публикувано в сп. „Нейчър къмюникейшънс“, показва, че методи, първоначално разработени за астрономията и екологията, могат да се използват за изследване на микросредата на солидни тумори, съобщава електронното издание „МедикълЕкспрес“.

Екип на Центъра за ракови заболявания „Питър Маккалъм“ под ръководството на д-р Анна Тригос и Юйчжоу Фън изследва туморни проби от пациенти с рак на простатата, дебелото черво и гърдата. Чрез приложение на методи от астрономията успешно бяха идентифицирани нови подтипове на рака, нови модели, свързани с преживяемостта на пациентите, и успешно бе предвидено при кои пациенти има вероятност първо да се развият метастази.

Тези вълнуващи резултати предизвикаха значителен интерес от страна на онколози, патолози и имунолози.

„Непрекъснато се разработват много нови методи за лечение, но е предизвикателство да се знае кое лечение ще бъде най-добро за конкретния пациент“, каза д-р Тригос и допълва: „В резултат на това някои пациенти получават лечение, което няма да им помогне, като губят ценно време и пропускат по-добри възможности. Изследвахме нови начини, по които лекарите могат да предвидят дали дадено лечение ще проработи при конкретен пациент, но вместо да разглеждаме конкретни гени, анализирахме туморите така, сякаш те са космос - разглеждахме разположението на милиони отделни клетки подобно на звездите във Вселената“.

Туморите са изградени от милиони клетки, включително имунни клетки (които помагат в борбата с инфекциите), фибробласти (които държат тъканта заедно) и ендотелни клетки (които изграждат кръвоносните съдове).

Новото проучване установи, че съществуват определени модели или предвидими „екосистеми“ в разположението на клетките в тумора, подобно на съзвездията в нашата Вселена. Екипът на онкоцентъра „Питър Маккалъм“ установи, че тези модели могат да се използват за прогнозиране на това как пациентите биха реагирали на лечението или да се определи колко агресивен е даден рак.

Изследователите са разработили компютърен инструментариум, наречен SPIAT - Spatial Image Analysis of Tissues (Пространствен анализ на изображения на тъкани), който може да извлича и определя количествено тези модели.

„В резултат на това тези методи се включват в клинични изпитвания, изследващи реакцията спрямо нови лечения“, каза д-р Тригос и добави: „Вярваме, че наличните видове клетки и тяхното разположение една спрямо друга са ключови за определянето на това дали даден рак ще расте и дали дадено лечение ще бъде ефективно. Това е вълнуващо откритие, тъй като нашата стратегия предоставя начин най-накрая да се измерят тези модели и да се свържат с резултатите за пациентите“.
Христо Кьосев/БТА