/ /iStock
През последните години наблюдаваме устойчиво нарастване на интереса на българския потребител към възможността да пазарува онлайн, каза социологът Добромир Живков

За последните тенденции Живков посочи, че решението за покупка вече не се взема само на базата на реклама и на проучвания на цени или мнения от нашия социален кръг от близки и познати за техния опит с продукти и услуги.

"Нараства и въздействието на този сегмент от маркетинга, който се базира на популярните онлайн личности, които в своите канали рекламират тези продукти и услуги. Така наречените инфлуенсъри все по-често ни мотивират да купим едно или друго, представяйки продукта през различни маркетингови инструменти", обясни той. 

Наблюденията на социолозите показват още, че потребителите правят по-задълбочени проучвания, когото купуват нещо на по-висока стойност. Склонни са дори да изчакат периоди на промоции, които предстоят, когато те не са толкова скъпи и имат отстъпка. Обратно, далеч по-импулсивно пазаруваме, когато става въпрос за ниски според нас цени. 

По думите му тенденция е и това, че младите хора навлизат в онлайн пазаруването много по-лесно, а причината не е толкова технологичната бариера между поколенията, колкото продължаващата несигурност сред по-възрастните доколко могат да се доверят на отделните онлайн търговци и най-вече да извършват сигурно онлайн разплащания. 

/iStock

"Затова все още е много популярно поръчването на даден продукт онлайн, плащането му с наложен платеж, както и в немалка степен поръчки по телефона, в които потребителите се допитват за различни неща, свързани с продукта, който смятат да купят. Търговците също имат практиката да звънят на клиентите за потвърждение на поръчка. Потребителят се чувства по-спокоен, когато се чуе с някого от
фирмата и често така избягва различни процедури в онлайн магазините", обясни социологът. 

И след COVID пандемията, която даде сериозен тласък на онлайн пазаруването заради изолацията и затворените магазини, остава популярно поръчването онлайн на храни от заведенията, както и на хранителни продукти и често употребявани стоки за бита. 

Според проучвания половината от онлайн потребителите в страната са извършили поне една покупка, свързана с 15 септември.

Над 60 на сто или две трети са пазарували и аксесоари за своите ученици, около 50 на сто са купили книги, учебници и игри.

Близо 20 процента са добавили мебел вкъщи или друга стока, свързана с обзавеждането на детската стая. Около 10 процента са набавили някакъв вид електроника за ученика - лаптоп, телефон, електронна книга. Около 4 на сто са подновили абонамент за учебна онлайн платформа. 

Традиционно "пиковото пазаруване" остава в периоди на активни промоции, като предстоящия "черен петък" или Коледа.

/iStock

"Като потребители вече сме свикнали да очакваме тези периоди и дори психологически се въздържаме от покупка на определени продукти, за които имаме намерение да похарчим пари и ги изчакваме. Колкото по-висока е цената на продукта, толкова по-склонни сме да направим покупката му в друг по-подходящ момент. ", обясни Живков. 

Социологът посочи, че е желателно всеки онлайн търговец да реализира проекти, с които да стимулира клиентите си да дават обратна връзка за продуктите, защото това е полезно за всеки бизнес.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня

 
Велина Йорданова/БТА