Преподаватели: В МОН цари безхаберие за децата с увреждания
Преподаватели: В МОН цари безхаберие за децата с увреждания / снимка: Sofia Photo Agency

В Министерството на образованието цари пълен хаос и безхаберие относно специалното образование и интегрирането на децата със специални нужди – за това сигнализираха преподаватели от Софийския университет. Само 12 процента от децата с увреждания са интегрирани в България, докато в Европа процентът е значително по-висок и надвишава 80 на сто.

Доц. д-р Ивайло Петров отбеляза, че нито една от седемте оперативни цели, на Националния план за интегриране на децата със специални образователни потребности или хронични заболявания не е постигната. Просветното ведомство бе критикувано най-вече за това, че не е избрало конкретна образователна политика спрямо тези деца.

Все по-сериозен се оказва и проблемът с недостига на учители, които трябва да се занимават с образованието на децата със специални нужди. Според проф. Владимир Радулов в ресурсните училища има директори, които са назначени на случаен принцип, а не малка част от педагозите в специалните училища напускат заради страх от закриване. По думите му добрите масови учители също могат да обучават такива деца и интегрирането обучение трябва да премине във включващо.

Проф. Златко Добрев отбеляза, че липсата на социални педагози в Могилино е допринесъл в значителна степен за ужасяваща картина там. Той допълни, че в някои домове липсва всякакъв специализиран персонал и единствено медицински сестри се грижат за физическото оцеляване на децата. Проф. Добрев допълни, че липсата на специални психолози в България е един от най-сериозните пропуски в обучението на деца със увреждания.