Разкриха загадката около ярките петна на Церера
Разкриха загадката около ярките петна на Церера / БГНЕС, архив
Американски учени установиха, че ъгълът, под който се намира оста на въртене на Церера, много бързо се променя, съобщи Лента. Това се дължи на влиянието на Юпитер и Сатурн и води до поява на загадъчни ярки петна по повърхността на планетата джудже.

През последните 3 милиона години ъгълът на наклона на оста на въртене е варирал между 2 и 20 градуса. Преди около 14 000 въпросният ъгъл бил 19 градуса, а понастоящем е около 4 градуса. Подобни промени са обусловени от влиянието на Юпитер и Сатурн върху планетата джудже.

Астрономи откриха спящ вулкан на планетата-джудже Церера (СНИМКИ)

Учените открили връзка между откритите на повърхността ѝ запаси воден лед и промените на ъгъла на наклона на оста на въртене. Наличието на вода в определени участъци изисква те да са в сянка в разстояние на милиони години.

Колкото по-малък е ъгълът на наклона на оста на въртене, толкова по-голяма повърхност от Церера е в сянка и обратно. Учените идентифицирали участъците от повърхността на планетата джудже, които дори при голям ъгъл на наклона на оста на въртене остават в сянка. Оказало се, че там, където космическият апрарат "Доун" забелязал т.нар. загадъчни петна, има кратери. Било констатирано, че едно от петната е сформирано от съхранил се на повърхността на Церера лед. Учените предполагат, че повечето сенчести участъци на повърхността на планетата джудже съдържат воден лед.

Изобилие от воден лед се крие под повърхността на Церера (ВИДЕО)

Космическият апарат "Доун" бе изстрелян на 27 септември 2007 г. с ракета-носител "Делта 2" от космодрума Кейп Канаверал и влезе в орбита около Церера на 6 март 2015 г. Проектът за изследване на астероида Веста и планетата джудже Церера е на стойност над 500 милиона долара.

Учени установиха какъв е произходът на повърхността на Церера

Резултатите от изследването са публикувани в Geophysical Research Letters.