Японските фирми за играчки се насочват към възрастните потребители
Японските фирми за играчки се насочват към възрастните потребители / снимка: BGNES

С намаляването на раждаемостта и бързото застаряване на населението, японските производители на играчки трябваше да научат най-сериозния житейски урок - всеки трябва да порасне, пише Дейвид Долън от Ройтерс.

Японските производители на играчки - тези, които продават роботите Трансформър и "домашните любимци" Тамагочи в целия свят, сега се надяват търсенето от възрастните потребители да нарасне.

"Намаляването на раждаемостта е сериозен проблем за нас", заяви вчера на индустриален форум в Токио Кейта Сато - изпълнителен вицепрезидент и маркетинг директор на компанията Томи (Tomy Co. Ltd.).

Наред с традиционните играчки на изложението бяха представени и продукти, предназначени за по-възрастни потребители.

От компанията „Томи” се надяват, че техният нов робот i-SOBOT ще се хареса на младия мъж - любител на "джаджи" и наричан от японците "отаку".

Достатъчно малък, за да се побере в кутия за обяд, роботът е висок 165 мм и тежи само 350 грама. Той е най-малкият в света двукрак ходещ робот, твърдят производителите.

Новият i-SOBOT 2007 е подобрена версия на обемистите роботи "Омнибот", които компанията продаваше през 80-те години. i-SOBOT може да свири на барабан, да танцува на музикален фон, да прави лицеви опори и да се изправя, когато падне.

Цената му е близо 260 долара на японския пазар, а компанията се надява да продаде 50 000 броя в Япония и 250 000 в чужбина.

Роботите са водещ продукт от група стоки, насочени към възрастните потребители.

Сред тях има миниатюрни самолети с дистанционно управление, които могат да кацат на малки повърхности, както и устройство, което използва лазер, за да прожектира динамичен космичен пейзаж на тавана.

"Когато става дума за играчки в буквалния смисъл на думата мисля, че перспективите са твърде мрачни. Но понятието играчка изглежда постепенно ще се променя. Така че не е задължително пазарът да се свие", заяви анализаторът Юта Сакурай.

Въпреки това според японската асоциация за играчки японският пазар бавно се свива.

Пазарът (без видео-игровите системи и софтуера) се очаква да бъде за 5,7 млрд. долара за годината до март 2006 г. - близо 5 процента по-малко от предходните четири години.

Конами (Konami Corp.) се надява да преобърне тенденцията, като се насочи към производството на лайфстайл продукти за неомъжените 20 - 30 - годишни жени.

Компанията използва редица шарени герои, за да продава всичко - от чехли и четки за зъби до калъфи за компакт-дискове и аксесоари за тоалетни чинии.

Конами се надява, че младите жени ще продължат да използват продуктите дори и след като се оженят, а защо не и да запознаят децата си с тези герои.

Компанията продава и някои определено странни парти-артикули, като например пухкава шапка с окачено руло тоалетна хартия. Този, който носи шапката може да предложи тоалетна хартия на приятелите си просто като се поклони, твърди Йошиаки Комацу, директор на отдела за играчки и продукти за свободното време в Конами.

Японските играчки управляват световните пазари с изключително популярните сред децата Покемон, Тамагочи, Пауър рейнджърс и Трансформърс.

Следват някои основни факти за най-популярните играчки (без видео-игрите):

КАРТИ ПОКЕМОН - Десетгодишната игра има над 14 милиарда карти Покемон, с близо 400 герои и продажби за над 25 млрд. долара в целия свят.

ТАМАГОЧИ - Играта е лансирана от японската компания Бандай (Bandai Co.) през 1997 г. (сега Намко Бандай холдингс (Namco Bandai Holdings Inc.) и имитира жизнения цикъл на един истински домашен любимец. Играта има яйцевидна форма, а в целия свят са продадени над 40 милиона Тамагочи.

Банадай Америка (Bandai America) отново въведе марката през 2004 г., като Тамагочи плюс - играта е с нова функция "връзка" с инфрачервена технология, като това предизвика нов бум на потребителското търсене.

ПАУЪР РЕЙНДЖЪРС - Представени в Япония през 1975 г. от Бандай, популярността на тези екшън герои принуди компанията да ги произвежда в целия свят. През 2000 г. на играчките и продуктите към тях се падаха над 5,6 млрд. долара от общите световни продажби на дребно.

ТРАНСФОРМЪРС - Играчки-роботи, пуснати на пазара през 1984 г. от Томи, която по-късно се сля с конкурентната Такара (Takara). Продажбите на Трансформърс достигнаха най-високото си равнище през 1985 г. - 337 млн. долара. (БТА)