Музикалният пазар с нов спад през 2011 г.
Музикалният пазар с нов спад през 2011 г. / снимка: www.sxc.hu

Приходите от дигиталните продажби на музика са се увеличили с 8% през 2011 г. до 5,2 милиарда долара. Но те се на били достатъчни, за да предотвратят нов спад на годишна основа на цялостния музикален пазар, който е постигнал приходи от 16,2 милиарда долара спрямо 16,7 милиарда долара през 2010 г.

Данните на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI) потвърдиха очакванията, че тенденцията към спад, започнала в края на 90-те години на миналия век, е продължила и през миналата година.

Добрата новина е, че през 2011 г. спадът с около 3 на сто е по-малък от понижението с 8% през 2010 г. и има признаци, че музикалната индустрия започва да взема надмощие над ширещото се онлайн пиратство, което обвинява за затрудненията си в последните години.

Ръководителите на звукозаписните компании са умерени оптимисти, че приходите от продажба на музика в крайна сметка ще се върнат към растеж през 2013 г., но този възглед не се споделя от всички в музикалния бизнес.

"Бъдещето изглежда изключително светло. Сега съм много по-позитивно настроен, отколкото съм бил някога", казва Роб Уелс, президент на глобалния дигитален отдел на Юнивърсъл Мюзик Груп, най-голямата звукозаписна компания в света. "Но въпреки всички тези добри новини, трябва да се положат големи усилия за справяне с проблема с пиратството, който все още съществува", допълни той.

"Смятам, че средата се променя благоприятно и вървим от насрещен към попътен вятър", смята й Едгар Бергер, президент на Сони Мюзик Ентъртейнмънт.

Изпълнителната директорка на IFPI Франсис Мур заяви, че големите легални услуги за дигитална музика са разширили рязко обхвата си миналата година до 58 страни спрямо 23 през 2010 г. Тя изрази задоволство от появата на нови модели за достъп до музика, включително мъгляви услуги като iTunes Match, и допълни, че броят на абонатите на сайтове като Spotify и Deezer е нараснал от 8,2 милиона през 2010 г. на 13,4 милиона миналата година, посочва БГНЕС.

Но въпреки признаците, че правителствата гледат по-сериозно на проблема с пиратството, то продължава да подкопава усилията на индустрията за връщане към растеж. По данни на IFPI на месечна основа 28 на сто от интернет потребителите имат използват неразрешени услуги.

IFPI съобщи още, че през 2011 г. са били закупени 3,6 милиона сваляния на песни и на албуми, което е увеличение със 17%. Най-популярният дигитален сингъл миналата година е песента на Бруно Марс "Just the Way You Are" с 12,5 милиона сваляния.