Когато операта влезе в киното
Когато операта влезе в киното / netinfo
Когато операта влезе в киното
55219
Когато операта влезе в киното
  • Когато операта влезе в киното

Предстои второто издание на филмовия фестивал "Седмица на българските гласове по световните сцени", който се провежда в столицата. В Дома на киното от тази вечер до 19 юли ще бъдат прожектирани седем оперни спектакъла с участието на едни от най-добрите ни изпълнители. Записите са правени в годините от 1988 до 2011-та. Става дума за постановки, играни на световни сцени като Операта в Сан Франциско, Цюрихската опера, Театро Ла Фениче във Венеция.

Заглавията, които са включени в афиша на фестивала, са "Бохеми", "Хубавата Елена", "Двамата Фоскари", "Кармен", "Луиза Милер", "Борис Годунов" и "Евгений Онегин".

Входът за всички прожекции ще е безплатен, а началният им час е 18:30 часа.

Журналистът Найо Тицин, който е съпруг на оперната прима Александрина Пендачанска, стои в основата на събитието. Сред организаторите е и кинокритикът Владимир Трифонов, който е управител на Дома на киното.

Оперни спектакли с участието на Веселина Кацарова, Александрина Пендачанска, Надя Кръстева, Дарина Такова, Красимира Стоянова, Орлин Анастасов са включени в програмата на филмовия фестивал. В афиша му е и прожекция на постановка от 1988 година на "Бохеми" от Пучини с покойния Николай Гяуров в една от главните роли.

Владимир Трифонов допълва: "Той играе ролята на Колин, Рудолф е Лучано Павароти, участва също и Мирела Френи. В събота ще бъде показана операта "Хубавата Елена" от Офенбах с участието на Веселина Кацарова. В неделя е "Двамата Фоскари" от Верди с Александрина Пендачанска, постановката е на Театро ди Сан Карло в Неапол. В понеделник е "Кармен" с Надя Кръстева - една много импозантна австрийска постановка на открито. Във вторник е "Луиза Милер" с Дарина Такова, постановка на Театро Ла Фениче във Венеция от 2006 година. И за финал (в сряда и четвъртък) са две класически руски опери. В сряда е "Борис Годунов", изпълнен от Орлин Анастасов, сценична постановка на Андрей Кончаловски на операта в Торино, а в четвъртък "Евгений Онегин" с участието на Красимира Стоянова, постановка на Нидерландската опера в Амстердам".

Ето как Трифонов отговоря на въпроса кой е най-впечатляващият спектакъл от включените в програмата на фестивала: "Всеки от тях е любопитен по своему. "Кармен" е впечатляващ със своята импозантност, не по-малко импозантен е и "Борис Годунов" на Кончаловски. Все пак той е майстор не само на киното, но и на театъра и на операта. Той има сериозна кариера, която не е толкова известна у нас. Той я започва още през 80-те години на миналия век, когато е и на върха в киното, когато пробива в Холивуд. До ден днешен това му е много сериозно занимание. Той непрекъснато поставя опери в Европа. Между другото това е повод да кажа, че предстои да покажем един негов документален филм за собствената му сценична кариера като постановчик. Това ще бъде през август, когато той има юбилей - 75 години. Ще имаме тогава една доста интригуваща ретроспектива на Кончаловски, в която ще покажем малко познати негови документални филми".

Какво се случва, когато операта влезе в киното? Владимир Трифонов казва: "Случват се интересни неща. И първото издание на фестивала беше на вход свободен, благодарение на подкрепата на Столична община, и сега също входът е безплатен. Всъщност това е някакъв наш опит да реагираме на актуалните тенденции в киносалоните в цял свят, където се показват директно опери от зали като Метрополитън, като Ла Скала. Това обаче става чрез модерните сателитни, дигитални технологии, с каквито ние, за съжаление, още не сме оборудвани. Живот и здраве и това ще се случи. Но за момента мисля, че това е едно добро решение да се покажат наистина вълнуващи спектакли с интересни певци".

През септември седемте оперни спектакъла, включени в програмата на филмовия фестивал, ще имат своите прожекции и в лятното кино Art Space, което се намира в парка при НДК.