Европейските и американските кино творци се ориентират все повече към Централна и Източна Европа, възползвайки се от по-ниските цени, квалифицираната работна ръка, хубавата природа и следите от комунистическото минало.
Американецът Дейвид Варод обеща да направи от киностудио Бояна малък Холивуд.
Догодина това ще бъде най-голямото студио в Европа, заяви представителят на холивудската продуцентска къща Ню Имидж/Милениум Филмс, цитиран от БГНЕС. Той смята да инвестира 30 милиона евро за три години, за да направи от Бояна голяма световна киностудия. Да се снима филм в България е шест пъти по-евтино отколкото в САЩ, 35% по-евтино от Чехия, по-евтино дори от Румъния, обяснява той.
В България има хубави декори, подходящи за исторически сюжети, свързани с комунистическото минало и за филми, които се развиват сред природата, казва френският продуцент Патрик Сандрин, който засне в България част от филма „Изток-Запад“ с Катрин Деньов и Сандрин Бонер.
В румънските студия също се снимат редица филми, като „Младост без младост“ на Франсис Форд Копола.
„Инфраструктурата за модерни продукции е добра, качеството на техниците, разнообразният пейзаж и ниските цени са сред предимствата на Румъния, твърди Богдан Мончеа от Кастел филм студиос, който работи с продуцентски къщи като Мирамакс, Парамаунт и НВО.
Кастел притежава най-голямото студио в континентална Европа, което се простира на 3,274 квадратни метра. Филмите „Студена планина“ с Никол Кидман, „Весела Коледа“ на Кристиян Карион и „Секс трафик“ на Дейвид Йейтс са заснети в студия на Кастел и на Медия Про, другата голяма румънска киностудия. Но не цените са най-важното нещо, смята французинът Кристиян Дюбоа, създател на компанията Блу Скриин в Прага. Прага остава добър избор за заснемане на филм, въпреки че новопоявяващите се страни като България и Румъния подбиват цените на пазара. Чешките студия са по-скъпи, но по-добре оборудвани в техническо отношение, твърди той. Роман Полански, който през 2004 г. снима „Оливър Туист“ в студия Барандов, заяви, че те са едни от най-добрите в света. В Унгария закон от 2004 г. предвижда държавата да финансира 20% от общата стойност на филмите, заснети в страната, което насърчи създаването на частни студия. В Литва Латвийското филмово студио получава 85% от приходите от чуждестранни продукции. През 2006 г. във Вилнюс беше заснет филмът „Война и мир“ по романа на Толстой, който е копрудукция на шест страни. Чуждестранните филмови компании ни помагат да оцелеем и да задържим специалистите си, които в противен случай щяха да емигрират, заявява директорът на Латвийското филмово студио Рамунас Скикас.