/ / iStock/Getty Images
Eвропейската космическа агенция (ЕКА) публикува нови данни за почти два милиарда звезди в Млечния път, събрани от мисията ѝ „Гая“ в опит да се създаде най-точната и пълна карта на нашата галактика, съобщава Асошиейтед прес.

Астрономите се надяват, че данните ще им дадат възможност да разберат по-добре как се раждат и умират звездите и как Млечният път се е развивал в продължение на милиарди години.

Новите данни предоставят детайлна информация за възраст, маса, температура и химичен състав на звездите, която може да се използва, за да се определи кои от тях са родени в друга галактика и след това са мигрирали към Млечния път.

Телескопът „Гая“  успя да открие повече от 100 000 така наречени „звездни труса“, които ЕКА оприличи на огромни цунами. Това позволява на учените да изведат информация за плътността, вътрешното въртене и температурата вътре в звездите, каза астрофизичката Кони Артс.

Въпреки че мисията е събрала данни за едва за около 1 процент от звездите на Млечния път, вече осигурява основата за около 1600 научни публикации годишно.

Един от учените по проекта - Тимо Прусти, каза, че големият брой наблюдавани звезди дава възможност на учените да направят много редки открития.
Ръководителят на Европейската космическа агенция Йозеф Ашбахер заяви, че разполагането с повече данни позволява на астрономите да разберат някои от силите, действащи в галактиката. Той даде за пример начина, по който нашата собствена Слънчева система се отнася към Млечния път.

Данните от „Гая“ включват също информация за 800 000 бинарни звезди, както и няколко нови екзопланети, стотици хиляди астероиди в Слънчевата система и милиони обекти извън нашата галактика.