Многоженството в Средна Азия все повече става норма на живот. Материално осигурените мъже са твърде малко в региона. В Русия пък просто са твърде малко мъжете, каквито и да било.
Полигамията може би е и наше бъдеще.
Според анализ на влиятелната американска осведомителна агенция Блумбърг полигамните бракове набират все повече популярност в Казахстан. Както сочи миналогодишно допитване на местната агенция Казинформ, 41 от всеки сто казахстанци са за узаконяване на многоженствотом 26 процента са против, 22 на сто нямат предпочитания, а 11 процента твърдят, че явлението бездруго е факт и това стига.
Многоженството - при условие първата жена да склони за втора, получава открита подкрепа и от Духовното управление на мюсюлманите в Казахстан. Както сочи високопоставен казахстански духовник, пожелал анонимност, близо 10 на сто от всички брачни церемонии в най-голямата джамия на Алмати представляват бракосъчетания с "токал" - втора жена.
Поради чергарското им минало казахите са далеч по-малко религиозни от таджиките и узбеките. И полигамията в Казахстан едва ли идва оттам, че ислямът разрешава многоженството. Разпространението му в Таджикистан и Узбекистан може и да има нещо общо с религиозността на местното население, но казахстанската полигамия е чисто икономически феномен. И по мои наблюдения религиозните мотиви за многоженството имат далеч по-слаб ефект от баналното икономическо стимулиране.
Огромната част от жените на мои силно религиозни познати - таджики и узбеки, не харесват това положение от исляма. А и мъжете им като цяло са против многоженството: посочват, че според Корана човек може да вземе втора жена само ако това не наскърбява първата. Реално погледнато, в Таджикистан, Узбекистан и Северен Кавказ полигамни бракове сключват само малка част от крайните фанатици на исляма, главно фундаменталисти (погрешно наричани уахабити в руския печат), и делът им е нищожен.
Икономическият фактор обаче е много по-действен от религиозния. Според Жанар Джандосова, директор на казахстанския научноизследователски център "Санге", повечето "токал" идват от бедни семейства. Социоложката твърди, че "казахските момичета, склонили да станат втори съпруги, щяха да са къде по-малко, ако имаше повече нормални възможности да напреднат в живота". "За региона е характерно жените да се стремят към по-добро положение в обществото, а твърде много от тях виждат в токализма единствен начин да получат достъп до финансите на мъжа", смята специалистката.
Любопитен факт: днес полигамията е официално разрешена в 40 държави и почти всички са сред най-бедните в Азия и Африка. Ако приемем, че "токализмът" сред казахите е изцяло икономически мотивиран, значи многоженството може да се превърне в доста актуален проблем и за Русия. Потвърждават го и скандалите около вторите съпруги на редица богати руски чиновници. Освен икономическите мотиви впрочем в Русия има и друга причина жените да избират ролята на втора съпруга.
Мнозина западни политолози виждат в алкохолизма сред руските мъже дотам сериозен проблем, че просто не могат да смятат Русия за сериозна държава. "Руснаците имат африканско ниво на смъртност сред мъжкото население. Главно заради алкохолизма. Дори ако допуснем, че руснаците пият горе-долу колкото французите, самата им култура на пиене е абсолютно различна. Да, един французин може да изпие, без да бърза, няколко чаши вино на обяд и на вечеря. Руснакът пък може да гаврътне на екс бутилка водка; за тях са характерни и периодичните запои. А този стил в пиенето е много по-вреден от европейския. Затова според мен алкохолизмът за жалост все още е крайно сериозен проблем за Русия", заяви пред Росбалт Пол Гобъл, водещ американски експерт по етническите малцинства в Руската федерация.
Американският политолог е прав - поне отчасти. И щом е така, значи жените в Русия имат още една причина да скланят на полигамен брак: никак не е лесно да откриеш достоен партньор, а да бъдеш втора съпруга е все пак по-добре, отколкото да останеш сама. (БТА)