15 години след отварянето си към пазарната икономика, Монголия измъкна от миналото най-прочутия владетел в историята си - Чингис хан, за да го превърне в аргумент на маркетинга, подпомагащ продажбата на бира и други алкохолни напитки.
Великият войн, роден през 12 век, умрял през 1227 г. по време на един от завоевателните си походи, бе обречен на забрава през 70-те години на комунистическия режим, но днес присъства навсякъде в Улан Батор.
Ликът му продава много стоки - както на монголци, така и на чуждестранни туристи, като се започне от безбройните марки алкохолни напитки - поне четири вида водка и един вид бира носят името на хана, чието любимо питие било ферментиралото кобилешко мляко. Ликът му е реклама и на енергийна напитка, залагаща на невероятната сила на завоевателя, изградил империя от Пекин до Волга.
И тъй като Монголия празнува 800 годишнина на създадената от него Монголска империя, той е и "жокерът" на правителството, което тази година е решило да привлече около 500 000 туристи в страната. По тази причина международното летище в Улан Батор бе преименувано на "Чингис хан".
Заради свръхексплоатацията на Чингис хан парламентът обсъжда проектозакон, по силата на който името на Чингис хан ще стане "запазена марка", притежавана от държавата. Фирмите, на които ще бъде разрешено да използват името или лика му, ще трябва да плащат на държавата процент от приходите си, а някои, като производителите на цигари, просто няма да имат право да го използват. В интернет търсачките например, словосъчетанието "ресторант „Чингис хан" отваря хиляди сайтове.