M-Tel е най-силната българска марка, a Coca-Cola е първа сред световните брандове. Това показаха резултатите от гласуване, организирано от Глобалната организация Superbrands.
Луксозният широкоформатен каталог Superbrands представя историята, пътя на успеха и съвременните постижения на 69 от най-силните брандове в България в сферата на потребителските стоки и услуги.
Авторитетните издания Superbrands са своеобразна енциклопедия на най-забележителните марки, известна повече на Запад като Библията на супербрандовете. Ето какво каза Бил Голгрейв - управляващ директор на Superbrands в интервю на Калиман Мечкаров.
Г-н Колгрейв, каква е мисията на Superbrands?
Глобалната програма Superbrands е създадена във Великобритания преди десет години. Тя е фокусирана в отличаването и популяризирането на изключителните търговски марки марки, опeриращи на националния пазар. От тогава до днес организацията непрекъснато разширява своята дейност, затвърждавайки авторитета си на независими арбитри в брандинга. Superbrands е нещо като Оскарите на търговските марки.
Нашата организация няма за цел да изтъкне е най-силната марка било то „ Procter & Gambel” , Coca – Cola или Ford . Нашата мисия се фокусира единствено върху брандинга като професион a лн a дисциплина, която стимулира развитието на икономиката и създава дълготрайни връзки както с потребителите, така и с инвеститорите.
В колко държави по света действа Superbrands?
В повече от 65 страни, може би бройката достига вече 70. Superbrands действа в страни от Европа, Азия, Латинска и Северна Америка, като интересен факт е, че покрива повече от 80 на сто от марките, които произвеждат потребителски и домашни стоки.
По какъв начин една марка може да стане част от Superbrands?
Първоначално Superbrands изготвя списък с имената на търговските марки опериращи на пазара, като се използват множество източници, статистически данни и анализи на водещи маркетингови агенции, с които организацията се партнира. След това се сформира така наречен борд, който е наплатен, като основната им задача е да оценяват всеки един бранд, като се ръководят от методиката и критериите на глобалната организация.
Бордът се състои от водещи специалисти в областта на маркетинга и бизнеса. Това са хора, които са свързани с развитието на свободния пазар в дадената страна. В България председател на този борд е г-н Христо Друмев, който е изпълнителен директор на НДК. Членовете на борда оценяват всяка марка с бал от 1 до 10, след което оценките се подреждат в таблица и се вижда кой е победителят.
Друг начин, който е по-демократичен и който действа в България, е чрез гласуване в Интернет. Това дава възможност общественото мнение да се разгледа с това на експертите. Резултатите от двете гласувания се обединяват и имат еднаква сила за формирането на крайната оценка на всеки отделен бранд.
Какво е предимството на една марка да бъде част от Superbrands?
Да бъдеш част от Superbrands е доказателство за успех. Също така това дава възможност да се изписва логото на Superbrands върху продуктите на съответните търговски марки.
Какво е мнението ви като цяло за българските брандове?
Не съм специалист, но от това, което имах възможност да видя и прочета, съм наистина впечатлен от българските марки. Това, което бих ги посъветвал, е да мислят позитивно, да бъдат уверени в доброто качество на марките си и да си сигурни, че те ще намерят пазар.
На 1 януари България се присъединява към Европейският съюз. Според вас кои марки в кой сектор могат да пробият на пазара в Европа?
Ще бъде погрешно да давам някаква категорична оценка и да правя прогнози, тъй като това означава да си много добре запознат с пазара, а както ви казах по-рано, аз не съм специалист. Но чувам много хубави неща за селскостопанските продукти, за храната – може би те имат най-голям шанс да пробият в Европа.