Сервитьорът да не е по дънки и тениска и да знае кога бирата е наистина студена - това трябва да залегне като професионален стандарт, смята Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Туризмът е една от сферите, в които ще бъдат изработени истински професионални стандарти, в които ще бъдат описани знанията и уменията, които всеки трябва да притежава, когато иска да работи в дадена сфера.
До края на годината у нас ще бъдат 140 професионални стандарти в седем икономически сектора - освен в туризма, със стандарт ще работят и специалистите в металургията, машиностроенето, месопреработвателна промишленост, електрониката, електротехниката и мебелната промишленост. И тъй като сме на прага на зимния туристически сезон, ще проверим как стоят нещата в сферата на хотелиерството и туризма.
Един от най-успешните британски модели за разработване на професионални стандарти е в туризма и хотелиерството. Пред Дарик експертът Кейт Тетли обясни какви са ползите от изработването на каталог от базисни знания и умения, които трябва да притежава всеки, зает в сферата на туризма - от мениджър на хотел до рецепционист или сервитьор.
„Хотелиерството и туризмът са много важни за Обединеното кралство. Ние имаме около два млн. заети в тази индустрия, която носи 4-5 % от БВП", заяви Тетли.
Във Великобритания - стандарти и за сервитьори, и за мениджъри
По думите на експерта пред туризма във Великобритания има много предизвикателства - например, по отношение на заплатите и на услугите, които предлагат. Въвеждането на професионални стандарти обаче гарантира качество от една страна, а от друга възможност на всеки специалист да знае какви точно са възможностите му, в каква сфера може да се занимава и как да надгражда и подобрява уменията си. „Всички печелят от това, но не е е лесен процес. Ние го правим от години и си струва", допълни Тетли.
По думите й във Великобритания работят в две направления на професионалните стандарти - едното е в услугите и прекия досег с клиентите, а другото - в менидърските умения. „Услугите трябва да бъдат винаги пет звезди. Затова ние работим за подобряването им", категорична е Тетли. Тя допълни, че когато това е постигнато, е време мениджърските екипи да си свършат работата и да направят добра промоция на отличния продукт.
В България - изгубени стандарти
Отдавна у нас Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите се оплаква от липсата на квалифициран персонал. Пред Дарик председателят й Благой Рагин заяви, че въвеждането на сертификати е задължително, дори и за сезонните работници. Според него, дори един студент да иска да работи само три месеца през лятото, той трябва да мине поне едномесечен курс, за да придобие основните умения.
„Трябва да се върнат стандартите, както беше при комунизма. Не може да заличаваме всичко от това време, все пак трябва да запазим и хубавото", коментира Рагин. По думите му не може да има сервитьорки с голи гърбове или келнери по дънки, защото има определен етикет на работата.
Още по-неприятно е, когато сервитьорите не знаят елементарни неща - например: колко градуса трябва да бъде бялото или червеното вино при сервиране, с какви храни се поднасят, кога бирата е наистина студена и други. Ето защо трябва да се минава поне едномесечен курс преди да се работи на морето през лятото, категоричен е Рагин. По думите му е напълно достатъчно студентите да отделят по час или два дневно, за да посещават такива курсове и след това да могат да работят отлично, още повече, че младите хора говорят чужди езици, което е много ценно за туристическия бранш.
Британската оценка - сега сте отличници, но мислете за после!
Кейт Тетли посъветва българските си колеги да изработят стандарти, които ще отговарят на нуждите от специалисти в дългосрочен план, а не само да решават конкретни проблеми, които се срещат в момента.
„Аз имам наблюдение върху българския туризъм и смятам, че услугите ви са отлични. Разбира се, аз не съм имала възможност да пробвам всички разновидности на туристическия продукт. Това, което трябва да направите, според мен, и което и ние, аз съм от Шотландия, трябва да направим, е да въведем зелените технологии и да гарантираме, че всичко е пет звезди - независимо дали клиентът е в таксито или пие кафе", коментира Тетли.
Според нея трябва да се покаже уникалността на една дестинация, за да може туристите да се върнат отново - т.е. трябва да им се предложат много възможности за забавление и за разглеждане на културно-исторически забележителности, да се сервират местни ястия, които носят уникалния дух на страната.