Министърът на вътрешните работи Румен Петков в интервю за предаването „Пропаганда” на Дарик радио
50 дни до приемането ни в Eвропейския съюз. Редовият полицай работи с една техника, с която МВР влиза в Европейския съюз. Виждал съм полицай, който сяда на пишеща машина и започва да работи. Как 50 дни преди Европейския съюз нашите ченгета ще се справят с тази техника и работата си?
Трябва да кажем няколко неща. Първо, че полицаите може би са най-големите хора в България, защото нямат лично време, нямат време за децата си, в много голяма степен нямат свой живот, защото техният живот е подчинен на обществото и може би трябва да имаме малко по-друго отношение към тях. Второ, техниката бих разделил в три аспекта. Първият аспект е към материалната база, най-общо казано, и състоянието на районните полицейски управления, като сграден фонд. Една доста плачевна картина в част от районните полицейски управления, в които средства за поддръжка години наред не са влагани в необходимия обмен. Разбира се има дирекции, в които се направи през тези години много. Могат да бъдат посочени за пример Търговищката дирекция, Пловдивската дирекция, Смоленската дирекция и т.н. Но имаме районни полицейски управления, в които ситуацията е под всякаква критика, най-меко казано… издънени подове, неадекватна техника, с която могат да работят и оперативните работници, и дознателите. Една немалка част от дознателите работят със собствени компютри.
Зле са с техниката. Това на кого го казвате?
На първо място на себе си. Ние през изтичащата година хвърлихме много в модернизацията на министерството, и автомобилния парк, и системата за видеонаблюдение в София, генерално новите противопожарни автомобили за южната ни граница по проект с Европейската комисия, но това много потъва на фона на наслагванията с годините. Искам специално да подчертая благодарността си към премиера и министъра на финансите. Ние сме в процедура на определяне на изпълнителя за втория пръстен за системата за видеонаблюдение в София, резултатите са изключително окуражаващи. Всъщност първият пръстен, със системата и ефективната работа на полицаите, показва, че там където технически са обезпечени служителите на МВР, там където държавата е взела всички мерки за територията на първия пръстен за видеонаблюдения, не прост престъпността се свива до минимум, но на тази територия само за първите няколко месеца бяха заловени над 150 крадени автомобила. Тоест ефектът е многопосочен, той дава чувство за сигурност на гражданите, това дава самочувствието на полицаите, че работят в една действителна европейска полиция и това в крайна сметка създава впечатлението за държавност, воля на държавата да решава конкретни проблеми. И третия аспект е свързан с подготовката на нашите полицаи. Твърдя, че имаме добре и професионално подготвени полицаи, които по нищо не отстъпват от гл.т. на своята подготовка и практически умения на своите европейски колеги. Моята надежда е, че ще съумеем да дадем нужните аргументи на Европол, още повече там е един от акцентите в предстоящото председателство на Германия, на разширяване правомощията и функциите Ервополицейската организация, България да не извървява този път, който беше изминат от предните десет страни-членки при предишното разширяване, а да стъпи като пълноправен член на Европол още с влизането си в ЕС на 1 януари.
Може ли един наш полицай да е конкурентноспособен на европейския полицай? Ако приемем аксиоматично, че европейският полицай има КПД на 100% - техника, старание, възможности, колко процента е нашият полицай, влизайки в този конгломерат от държави?
Считайки резултатността на и нивата на престъпността, и резултатността по разкриваемостта, поставят нашата полиция на една плоскост, на едно ниво с тази на Федералната република, на Великобритания, на Франция. И когато говорим за коефициент на полезно действие (КПД), искам да подчертая, че тези хора са с изключителна воля, с много добра подготовка, с много сериозна концентрация и с много голяма себеотдайност. Боя се тези думи да не звучат кухо, но ако изхождаме от базата – техника и подготовка, КПД-то на нашите полицаи не се вмества в 100%, защото те работят при една техника от….
Сравнен с европейските полицаи, е малко по-надолу техния коефициент, така ли?
Напротив, много по-нагоре.
Добре, имаме открадната кола. Един европейски полицай ще се качи на хубава, няма да се притеснява за бензина, и ще започне преследване. Докато един наш полицай дали ще бъде достатъчно ефективен, да не говорим за атрактивен, да може да преследва и да настигне нарушителя.
От тая гледна точка си съвършено прав. Но в това число, впрочем това беше отчетено и на второто събиране на министрите на вътрешните работи от Югоизточна Европа и на току що-приключилата конференция на в Москва, че … поне две неща си струва да бъдат подчертани… Първо, общи усилия, общи планове, общи методологии, и второ, че в нерядко случаи право-охранителните органи, от гледна точка на техническа обезпеченост, на финансовия ресурс на обезпеченост, вървят зад престъпните групи. Ние с някои от престъпленията като техническа подготовка сме в различни орбити.
Преди Белнейски ще завършим със случая Маргини, не останаха ли те примерно като хора, които обират парсата, а хора като Пашата и Маджо се скътаха. Включително хора като Златко Баретата, защо не говорим с имена, защо избрахте точно Маргините?
Аз не избирам. Има в министерството постъпваща оперативна информация, сигнали по които съответните служби работят, когато службите преценят преминават на следващия етап на действие.
Правят впечатление хора, с които Маргините са работили, включително и на високи нива, предполага се, че и с политици. И на ниски нива с обикновени бандити. В един момент се оказва, че само те са там, а техните съдружници са като свидетели, идват от чужбина, появят се.
Аз не мога да коментирам кой е бандит и кой не е, докато не се произнесе съда. А в случая, който коментирате, Националната следствена служба свърши голяма по обем работа. Известно е мнението на директора г-н Александров за този конкретен случай, но да се коментират случаите на парче, да се вади на показ конкретиката по тези дела, мисля, че е погрешно и възпрепятващо нормалния ход на работата. Първо, и второ още веднъж казвам, че до произнасянето на съда всякакви такива коментари не са адекватни и актуални.
Ако не ги осъдят, какво правим тогава, г-н министър?
Ами нека да се произнесе съда и тогава ще коментираме. Пак казвам, че количеството на събраните материали на г-н Александров е добре известно. Той го е изразявал многократно.
Да минем на Белнейски, съвсем различно дело.
Напълно различно дело, по което не всички сме си свършили работата от трите институции, които споменах. Голяма болка за мен и за близките на двете сестри, направихме комплексна проверка в дирекцията в Пазарджик и много се надявам, че това ще даде резултат.
Да влезем в един американски филм. Ако едно Пазарджишко ченге или негов роднина са намесени по един или друг начин в едно убийство на едни обикновени момичета, има ли шанс това убийство да се разкрие? Това се говори в Пазарджик, че някои ги е блъснал с кола. Това са глупави версии и не са много коректни за обсъждане. Но възможно ли е в една наша полиция да изчезнат две момичета и след като това не се разкрива, колко реална е тезата, че едни хора, които участват във властта са замесени?
Няма не разследвана хипотеза. В това число и най-клюкарските, най-гнусните в стремежа да бъде оклеветен някой. Няма не разследвана версия, в това число има въртени по няколко пъти версии. Тежък въпрос, въпрос който породи определени действия от страна на министерството, но да се твърди че, в която и да е дирекция има служители, които участват в извършването на престъпления по определени филмови сценарии, не мисля че това е коректно и второ искам да кажа съвсем категорично, че и не разследван сигнал няма. Не зависимо от нивото. Няма не разследван сигнал, независимо от нивото. И това не се разпростира само върху полицията, но върху цялата политическа система.
И последно Боби Цанков и Кузов, изключително, знакови са те. Общественото мнение витае и хора от провинцията и хора от радио ефира знаят, че има измама и достатъчно оплаквания. В един момент има усещане, че някои хора могат да се измъкнат. И то не заради вас, тук ще можете ли да хвърлите малко камъни в градината на правосъдието, защото те се оправдават с вас, че не си вършите работата.
Още с влизането си в министерството съм забранил да се коментира работата на прокуратурата, съда и следствието, защото ние в продължение на 15 години допуснахме като държава, политици и граждани тези институции да се замерят с реплики „Ние ги хващаме вие ги пускате”, „Ние ги пускаме защото вие ни давате некадърни доказателства”. Резултатите са поне два: бандитите виждат, че институциите се занимават с нападки помежду си и второ обществото вижда, че няма държава и няма воля в държавата и политиците да се борят с престъпността защото виждат че се катерят един на друг по гърбовете и се стремят главно към очерняне на другия. Така че мисля за абсолютно некоректно да бъдат коментирани прокуратурата, съда и следствието.
Така е, аз съм убеден, че това не е много коректно. Ще повторя пак тезата на криминалния репортер Нина Александрова – престъпността намалява, но няма разкрито нито едно от знаковите убийства.
Знаковите убийства са тежък проблем, аз не съм го крил, това е проблем, който тежи от много години, но още веднъж искам да кажа, че има много разкрити сериозни престъпления. През последните няколко месеца и прокуратурата и дознателите по поредица дела на хора, които нямат тази популярност, но за сметка на това имат по-богата биография от гледна точка на полицейските архиви, тези дела са приключени и са внесени в съда, в това число и този случай за обрания банкомат. Има още един случай буквално от миналата нощ – възрастна столичанка слиза на гара „Подуене”, пребиват я от бой, потрошена горна и долна челюст, за да и откраднат чантата и мобилния телефон. Задържан е извършителят с богато минало - 13 години присъда, лежал в затвора, излязъл. Аз казвам тези неща да се разбере, че престъпността не се изчерпва само с знаковите убийства, в пъти са намалели кражбите на автомобили и мобилни телефони. Ако
Да но ние сме втренчени в това което създава имиджа.
Ние сме втренчени в това, което създава имиджа, но когато на дядо Пешо му откраднат кокошките и той няма да може да даде яйца на внуците си, за него това е най-голямата престъпност на века. Усилията ни не трябва да биват разделяни, т.е. да се поставя акцент върху единия тип престъпления. Ние трябва да работим методично и организирано, ако искаме хората да разберат, че държавата се грижи за тях.
Добре е това че имате успехи на село, но би трябвало да се работи и на другите места.
Банкоматът не е бил на село. Човек е с повдигнато обвинение за 24 кражби на автомобили не би крал на село. Аз пак казвам, въпросът с тежките публични престъпления е много тежък, не бягам от него. Но да се подценяват труда и резултатите, които полицаите постигат, не мисля, че това е коректно към тях и никога няма да спестя добрата дума за тях.
Не ги подценяваме, просто полицаите на мястото на убийството Белнейски са извършили много грешки и сега няма нито едно годно доказателство, вярно ли е това?
Първо, не е съвсем вярно да се каже, че само полицаите са били на мястото, дълъг е списъкът на звената и институциите, които са били на мястото. Самата констатация на изчезването на сестрите се забави, както е известно сигналът беше забавен доста време и това не бива да бъде пропускано.
Нещо не е наред там, майката 3 дена не съобщава на полицията.
Въпрос, на който трябва да има отговор. Ние в последните няколко месеца сме свидетели на побоища в училищата, родители пребиват децата си. На няколко пъти намирахме деца, които са изчезнали благодарение на светкавичната реакция на родители. За мен конкретният случай е необясним.
Ясно е, вие не можете да се справите сами, трябва да работите в схема. Сега казвате, че имате успехи с малките престъпления, но хората казват, че трябва да се отреже главата. В един от докладите си МВР отчита, че главен приоритет е борбата с корупцията по високите етажи. Има ли данни МВР колко души от настоящата власт - кметове, министри - са корумпирани, работите ли по такива случаи?
Искам да кажа, че няма сигнал, по който не се работи. Не зависимо от нивото.
Но нямаме резултат.
Не бих казал. Мисля за дълбоко погрешно ние сами да внушаване на себе си и на европейските си партньори, аз не казвам, че няма корупция, България е страна изтъкана от корупция, не съм съгласен България да е огромна заплаха за когото и да е от гледана точка на организирана престъпност, грабежи, наркотрафик, оръжия, трафик на жени и деца. Ние понякога си създаваме далеч по-черни краски за страната, в последствие те се връщат под формата на въпроси от европейските ни партньори. Аз не съм съгласен и не мога да разбера този не съвсем здрав стремеж да представим страната си в най-черните възможни краски, няма некорумпирани хора и страна, в която престъпността е единствената организирана форма на живот. Мисля че това не е вярно и е дълбоко погрешно от наша страна. Впрочем напоследък върви една дискусия – побоищата между деца, побоищата на родители над децата, посегателствата върху частните съдебни изпълнители много важен въпрос и аз ще се срещна с тяхното ръководство още в началото на седмицата. Но ми се струва, че малко убягва дискусията за посегателствата върху полицаи. Посегне се на полицай, отрази се някъде, не рядко иронично, и случаят се забравя.
Защото ще е смешно ние да ви защитаваме. Вие трябва да се защитавате сами и да пребивате всички които посягат на полицаи.
Една добра идея, която се надявам да не бъде възприета буквално от служителите на МВР. Вижте това е голям въпрос.
Не знам дали е по-голяма корупцията. Ваша работа е да защитавате нас и себе си. Но първо вие трябва да се защитите.
Аз не мисля, че стигаме до политическа корупция. Напротив, в последните години има достатъчно случаи, по които ние със следствието и прокуратурата сме приключили конкретни разработки с повдигане на обвинения. Разбира се има и неприключени, има оперативни сигнали и информации, по които се работи в момента.
Къде? Издайте нещо.
Няма да издам, но понякога когато полицай изпълнявайки служебните си изпълнения посегне върху нередовен тип човек, веднага следват тълкования за полицейско насилие. Когато се посегне върху полицай, стигаме до извода, че той не може да се защити. Извод е, че трябва да се защити, има случая в които се прави извода, че има полицейско насилие. Тук трябва да се види какво дава закона за посегателство върху полицай, какво дават законите в страните членки на ЕС. Вероятно те не са еднотипни за посегателство върху полицай.
У нас какво дава и в САЩ какво дава законът?
Сега тук сме в различни орбити, първо като време за изказване на присъда и второ като наказание, но пак казвам не бива това да бъде центъра на общественото внимание днес. И аз съм на мнението, че полицаят трябва да може да се защити, но тогава, когато у него е създадено впечатлението, че ако той посегне, започват последица действия на следователите, съдиите и прокурорите и като че ли е по-добре да бъде бит, за да си няма неприятности после със служебните следователи. Ще стигнем до един момент, в които полицаят няма да има желание да работи, първо за да няма побой върху него и второ той да си няма неприятности. Искам полицаите да са с ясното съзнание, че имат пълната подкрепа на ръководството на министерството и да налагат закона с цялата си сила.
Как МВР ще се справи с фалшифицирането на еврото, което европейците наричат патент на България. Все още сме на челните места по фалшифициране.
През последната година изпаднахме от класацията. Има много държави, които са пред нас, включително страни членки на ЕС, но това е един от приоритетите на специалните служби. Този въпрос се дискутира на всички събрания на съвета на общинните и правосъдните министри, въпрос който стои с много голяма острота, не само като страна, в която може да има лаборатории за пране на пари, но и като транзитираща страна, ние сме заловили не малко фалшиви банкноти на нашите граници.
Колко престъпни групировки ще дадем на ЕС, винаги сте казвали четири, сега повече ли са или са по-малко?
Ами ние нямаме възприятие какво е това организирана престъпна група. Това може да са и трима души, които разбиват селски къщи и влизат в тях.
Говоря за големите.
Надали тези престъпни групи са от първостепенен интерес за европейските ни партньори.
Защо те от това се плашат, че ще внесем организирана престъпност.
Надали тези, които разбиват къщите, са от първостепенна важност за ЕС. Струва ми се некоректно да замерим ЕС с числа. Ако днес сме казали, че имаме четири престъпни групи, как сме ги идентифицирали и какво сме направили за да ги разбием и трето не искам ние сами да влизаме в коловоза – България е разделяна от корупция и престъпност по много причини, главната е че просто не е така.
Но иначе влизаме в коловоза Кузов, ето напия екип не е съд, но е намерил свидетелите по делото. Имаме дълбокото убеждение, че имаме депутат педофил. Това е лично впечатление.
На мен ми е трудно да ви опровергая.
Ако той не бъде осъден се оказва, че или полицията или съда са виновни.
Не мога да си представя такъв краен резултат.
С две думи признати неуспехи. Къде има още много работа да се свърши?
Тук трябва да се очертаят три аспекта. Първият е нормативната уредба. За последните години се направиха много сериозни промени в нормативната уредба и наказателния кодекс, в който аз мисля че трябва да се направи един анализ на сработването на системата и мисля, че това е единия аспект в които трябва да свършим голям обем работа и този обем работа не е само на МВР. Той е на всички институции, в това число и на Народното събрание. Защото, ако ние за човек, които е сводник на жени даваме мижави присъди, ако даваме такива присъди на всички тези карали жени да проституират, ние казваме – няма да идвате да давате информация на вътрешното министерство или на което и да е министерство или служба по света, защото този човек ще получи максимум 5 години и като излезе, вие ще се изправите очи в очи с него.
Има проблеми в самия закон на МВР, не съм човек на прибързаните решения, но във всички случаи на пролет ще представим нашите виждания на прокуратурата и на следствието, заедно с тях да внесем едно виждане в министерството на правосъдието за необходимите промени. Вторият аспект е свързван с организацията на работа. Години наред е типична една ревност между службите, което води до непредставяне на информация. Има нужда от организация на предоставянето на информация, резултатност и резултата,, който иска обществото. И трето - отношението към полицаите, първо държавата как може да покаже на полицая, че оценява труда му, разбира се с необходимите инвестиции в полицая в неговата подготовка. Аз го казвам с болка, но много полицаи работят на собствените си компютри.
Собствени компютри или пишещи машини?
Има и такива, които работят на пишещи машини. Отношението към полицая, това са хора на честа, те не изпращат децата си на 15 септември защото пазят другите деца.
Да означава ли това да се съмняваме в тях, че те са чисти.
Не, аз тази година съм уволнил 40 служители на МВР, които са обвинени в корупция. Но всички да бъдат слагани под един знаменател, твърдя, че полицаите са честни и почтени хора. Понякога отношението към тях се изчерпва с едно „Благодаря”, което те в повечето случаи оценяват повече от всичко останало.
Нужда е ли се България, МВР, политическата власт от операция „чисти ръце”, имаме опита на Италия?
За министерството на вътрешните работи първо основен стремеж е самото министерство да е чисто от корупция. Нулева толерантност към корупцията. Уверен съм, че и нещата седят така и за прокуратурата и трето няма информация за корупция, независимо за какво ниво става въпрос. Това е осъзната необходимост, въпрос на политическа воля. Такъв тип политика се води.
Разбирам отговора ви като че в момента се провежда „чисти ръце”.
Това е осъзната политика в продължение на повече от година.
Не е ли хубаво тя да бъде обявена и провеждана.
Достатъчно ясно присъства с действията си антикорупционната комисия на Народното събрание, комисия за превенцията и противодействие на корупцията на министерския съвет. Мисля че обществото иска резултати, а не декларации от тази гледна точка мисля за много правилно това, което успяхме да наложим в МВР. На нас ни трябва резултат, а не показно действие и мисля че една от слабостите на министерството на вътрешните работи без съмнение е това, че ние не успяваме да покажем по убедителен начин всичко, което сме направили. Но ако сега се върна 1 година и 2 месеца назад, ще направя същото, защото за мен е важно хората да разберат днес след година, след три, да усетят това, което е направено. За собствено спокойствие – като се мръкне да не се притесняват къде са им децата.
Те ще го усетят по знаковите дела и по това дали има осъден политик или министър. Не е възможно мафията да се изчерпва с няколко имена и в нея да не са намесени политически фигури.
Без съмнение сте прав, но ще го усетят и по това, че е хубав квартала и няма разбита маза в продължение на месеци.
Разбирам, че вашия приоритет е работа при обикновените хора и обикновените престъпления.
Не можем да делим нещата и се работи както по организираните групи, така и по конвенционалната престъпност.