Измислени профили, несъществуващи кликове - социалната мрежа Фейсбук би трябвало да следи дали и как се съблюдават създадените от нея правила, като дава и личен пример. Вместо това обаче самата тя нерядко ги погазва.
Само това липсваше. Най-напред акциите на Фейсбук се сринаха на борсата до нечувано нисък курс, а сега социалната мрежа трябва да се отбранява срещу обвиненията за фалшифицирани акаунти и неверни данни за броя на кликовете. Както се вижда - някогашният фаворит на инвеститорите е изправен пред тежко изпитание още в самото начало на борсовите си изяви. Затова сега най-важното е да се вземат съответните мерки.
Дали рекламите в мрежата изобщо дават ефект?
Една новооснована американска фирма обвинява мрежата, че 80 процента от кликовете на фирмения сайт не са от заинтересовани потребители, а организирани по компютърен път. Фейсбук смята да проучи въпроса. Още повече, че този вид упреци са традиционни и са били отправяни нееднократно и към Гугъл. Обичайно става дума за конкуренти, които се опитват да навредят на съперниците си, като увеличават неимоверно кликовете им, за всеки от които се плаща.
Независимо каква е причината, тя трябва да бъде разкрита максимално бързо. Тъй като рекламата е основният източник на доходи за Фейсбук, тя е респективно и ахилесовата пета на предприятието. Междувременно все повече нарастват съмненията, че рекламите в това социално пространство не са особено ефективни.
От доносниченето може да има и полза
Неразумно би било в и без друго тежката ситуация допълнително да се проиграва доверие. А Фейсбук като че ли върви точно към това. Мрежата бе принудена да признае, че 83 милиона от профилите не са реални - или са дубликати на съществуващи профили, или са измислени - например по името на някое домашно животно, или пък са специално създадени акаунти, от които се разпространява спам. Очевидно Фейсбук не разполага с инструменти, с които да реагира както трябва срещу нарушенията на правилата в мрежата - например срещу използването на псевдоними.
Наскоро мрежата призова потребителите да докладват за приятелите си, които са се регистрирали с фалшиви имена. Доносниченето определено не е препоръчително качество, но щом и самият Марк Зукърбърг погазва правилата, регистрирайки профил на кучето си, какво да кажем за останалите?